[Guidelines: neurogenic bowel dysfunction in spinal cord injury (long version)]
- PMID: 32934429
- PMCID: PMC7484609
- DOI: 10.1007/s00053-020-00482-5
[Guidelines: neurogenic bowel dysfunction in spinal cord injury (long version)]
Abstract
The guidelines (AWMF register number: 179-004) on neurogenic bowel dysfunction (NBD) in spinal cord injury of the German-speaking Medical Society for Paraplegiology is addressed to all persons who care for people with congenital or acquired paraplegia with NBD. In particular, doctors, nurses and therapists are addressed. The multiprofessionally developed guidelines (involving neurourologists, visceral surgeons, gastroenterologists, health and nursing staff, nutritionists and associated professional societies in the review process) provides practical support for the care of patients with NBD. Definitions and up to date knowledge on the diagnostics of NBD as well as on the necessary conservative bowel management are conveyed in order to ensure the competent treatment of patients with NBD. The concept of NBD and its clinical implications are described. Drug interventions and surgical procedures are explained in brief and recommendations are given. The main objective of the present guidelines is to prevent complications including fecal incontinence and constipation and thus to positively influence the quality of life of those affected. Helpful appendices, which can be used in everyday life, complete the guidelines.
Die Leitlinie (AWMF-Register-Nr.: 179-004) „Neurogene Darmfunktionsstörung bei Querschnittlähmung“ der Deutschsprachigen Medizinischen Gesellschaft für Paraplegiologie ist an alle Personen adressiert, die Menschen mit kongenitalen oder erworbenen Querschnittlähmungen mit neurogenen Darmfunktionsstörungen (NDFS) betreuen. Insbesondere werden Ärzte, Pflegende und Therapeuten angesprochen. Die multiprofessionell erstellte Leitlinie (beteiligt waren Neuro-Urologen, Viszeralchirurgen, Gastroenterologen sowie Gesundheits- und Krankenpflegekräfte und Ernährungsberater sowie assoziierte Fachgesellschaften im Review-Verfahren) stellt eine praxisorientierte Unterstützung für die Versorgung von Patienten mit NDFS dar. Es werden Definitionen und aktuelles Wissen zur Diagnostik von NDFS sowie zu dem notwendigen konservativen Darmmanagement vermittelt, um eine kompetente Behandlung von Patienten mit NDFS zu gewährleisten. Dabei wird das Konzept der neurogenen Darmfunktionsstörung sowie deren klinische Auswirkungen beschrieben. Medikamentöse Interventionen und operative Eingriffe werden in Kurzform erläutert und Empfehlungen abgegeben. Das Hauptziel der vorliegenden Leitlinie besteht darin, Komplikationen inklusive der Stuhlinkontinenz und der Obstipation zu verhindern und so die Lebensqualität der Betroffenen positiv zu beeinflussen. Hilfreiche Anhänge, die im Alltag genutzt werden können, runden die Leitlinie ab.
Zusatzmaterial online: Zusätzliche Informationen sowie Selbsterhebungsbögen, Schemata, Tabellen und weitere Abbildungen sind im Anhang der Online-Version dieses Artikels (10.1007/s00053-020-00482-5) enthalten.
Keywords: Bowel management; Constipation; Incontinence; Secondary Continence; Stool modulation.
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References
-
- ADA American Dieticians Association . Spinal cord injury nutrition evidence based guidelines. 2010.
-
- Branagan G, Tromans A, Finnis D. Effect of stoma formation on bowel care and quality of life in patients with spinal cord injury. Spinal Cord. 2003;41:680–683. - PubMed
-
- Brune K, Lemmer B. Pharmakotherapie. Berlin, Heidelberg, New York: Springer; 2010.
-
- Cameron AP, Rodriguez GM, Gursky A, He C, Clemens JQ, Stoffel JT. The severity of bowel dysfunction in patients with neurogenic bladder. J Urol. 2015;194(5):1336–1341. - PubMed
-
- Carlson M, Vigen C, Rubayi S, Blanche E, Blanchard J, Atkins M, Bates-Jensen B, Garber S, Pyatak E, Diaz J, Florindez L, Hay J, Mallinson T, Unger J, Azen S, Scott M, Cogan Clark AF. Lifestyle intervention for adults with spinal cord injury: results of the USC–RLANRC pressure ulcer prevention study 2017. J Spinal Cord Med. 2019;42(1):2–19. - PMC - PubMed
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