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Review
. 2020 Nov;61(11):1114-1119.
doi: 10.1007/s00108-020-00883-0.

[Biomarkers in cardio-oncology patients]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Biomarkers in cardio-oncology patients]

[Article in German]
M Totzeck et al. Internist (Berl). 2020 Nov.

Abstract

In recent decades, major advances in the treatment of malignant diseases have significantly improved long-term survival. However, this has increased the spectrum of side effects of these treatment methods, particularly for the cardiovascular system. Cardiotoxicity can be acute and chronic, including hypertension, heart failure, arrhythmias, acute myocardial infarction, venous thromboembolism, stroke, and valvular heart disease. While the occurrence of cardiotoxicity is known for many older cancer therapies, it needs to be largely evaluated for newer forms of therapy. Diagnosing possible cardiotoxic side effects is essential for optimal treatment, but remains a challenge. Troponin and the natriuretic peptides play an essential role as cardiac biomarkers in the diagnosis of conventional heart diseases. However, they also appear to play an important role in the detection of cardiotoxicity, as well as in the treatment of cardio-oncology patients. Elevated troponin or B-type natriuretic peptide (BNP)/N-terminal pro-B-type natriuretic peptide (NT-proBNP) levels are associated with increased overall mortality and were associated with the development of heart failure in selected cohorts. Troponin can also be used to identify myocarditis associated with immune checkpoint inhibitor therapy. This overview summarizes the current knowledge about biomarkers for the detection of cardiotoxicity due to tumor therapy. Possible clinical recommendations for the detection of cardiotoxic effects using biomarkers are also outlined.

In den letzten Jahrzehnten konnten wesentliche Fortschritte in der Therapie maligner Erkrankungen das langfristige Überleben deutlich verbessern. Hierdurch wird allerdings das Nebenwirkungsspektrum der therapeutischen Verfahren insbesondere für das Herz-Kreislauf-System relevant. Kardiotoxizität kann sich akut und chronisch u. a. durch Bluthochdruck, Herzinsuffizienz, Arrhythmien, Herzinfarkte, venöse Thrombembolien, Schlaganfälle und Herzklappenerkrankungen bemerkbar machen. Während das Auftreten von Kardiotoxizität für viele ältere Tumortherapeutika bekannt ist, muss dies für neuere Therapieformen noch weitgehend evaluiert werden. Die Diagnose möglicher kardiotoxischer Nebenwirkungen ist für eine optimale Behandlung unerlässlich, bleibt jedoch eine Herausforderung. Troponin und natriuretische Peptide als kardiale Biomarker spielen eine wichtige Rolle in der Diagnostik primärer Herzerkrankungen. Sie scheinen aber auch bei der Erkennung von Kardiotoxizität und im Rahmen der Therapie onkokardiologischer Patienten einen wesentlichen Stellenwert zu besitzen. Erhöhte Spiegel von Troponin oder natriuretischem Peptid vom B‑Typ (BNP) bzw. N‑terminalem pro-natriuretischem Peptid vom B‑Typ (NT-proBNP) sind hierbei mit einer erhöhten Gesamtmortalität verbunden und waren in ausgewählten Kollektiven mit der Entwicklung einer Herzinsuffizienz assoziiert. Darüber hinaus kann Troponin zur Identifizierung einer Myokarditis im Rahmen einer Immuncheckpointinhibitortherapie verwendet werden. Diese Übersichtsarbeit soll das aktuelle Wissen über Biomarker bei tumortherapiebedingter Kardiotoxizität zusammenfassen. Wir beschreiben hierbei auch mögliche klinische Empfehlungen für den Nachweis und die Behandlung kardiotoxischer Wirkungen unter Verwendung von Biomarkern.

Keywords: Acute coronary syndrome; Cardiotoxicity; Myocarditis; NT-proBNP; Troponin.

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References

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