[Pregnant patients wirsth major trauma in the resuscitation room : Special (patho)physiological and therapeutic aspects]
- PMID: 33103227
- DOI: 10.1007/s00113-020-00901-8
[Pregnant patients wirsth major trauma in the resuscitation room : Special (patho)physiological and therapeutic aspects]
Abstract
Background: Severely injured pregnant women are rarely encountered even in major trauma centers; at the same time high expectations are set for the best possible outcome of mother and child.
Objective: Summary of the main pathophysiological aspects of pregnancy and essential therapeutic implications for emergency room treatment from the perspective of anesthetists.
Methodology: Selective literature analysis with a focus on primary physiological literature and the synthesis of pregnancy-adapted recommendations of related guidelines.
Results: The essential physiological adaptations to pregnancy and their implications for acute care are presented.
Conclusion: Teamwork, structured decision making as well as airway management and goal-oriented hemodynamic treatment are the foundations for a good outcome of mother and child.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Schwer verletzte Schwangere werden auch in Traumazentren selten versorgt; gleichzeitig besteht eine hohe Erwartungshaltung für ein bestmögliches Outcome von Mutter und Kind.
Ziel der arbeit: Zusammenfassung der für die Schockraumversorgung wesentlichen pathophysiologischen Aspekte und therapeutischen Maßnahmen aus der Sicht des Anästhesisten.
Methodik: Selektive Literaturanalyse mit Fokus auf physiologischer Primärliteratur und die Synthese von schwangerschaftsadaptierten Empfehlungen themenverwandter Leitlinien.
Ergebnisse: Die wesentlichen physiologischen Anpassungen an die Schwangerschaft und deren Implikation für die Akutversorgung werden dargestellt.
Schlussfolgerung: Teamwork, strukturierte Entscheidungsfindung sowie Atemwegssicherung und zielgerichtete hämodynamische Therapie bilden die Grundlage für ein gutes Outcome von Mutter und Kind.
Keywords: Advanced trauma life support care; Airway management; Decision making; Emergency cesarean section; Resuscitation.
References
Literatur
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- Anonymous (2011) Practice guidelines for preoperative fasting and the use of pharmacologic agents to reduce the risk of pulmonary aspiration: application to healthy patients undergoing elective procedures: an updated report by the American society of anesthesiologists committee on standards and practice parameters. Anesthesiology 114:495–511 - DOI
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- Bonica J, McDonald J (1994) Principles and practice of obstetric analgesia and anesthesia. Williams & Wilkins, Baltimore
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