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Review
. 2020;15(6):443-451.
doi: 10.1007/s11377-020-00479-y. Epub 2020 Oct 29.

[Epidemiology of SARS-CoV-2/COVID-19]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Epidemiology of SARS-CoV-2/COVID-19]

[Article in German]
B Salzberger et al. Gastroenterologe. 2020.

Abstract

Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) is a beta coronavirus, which first appeared in 2019 and rapidly spread causing a worldwide pandemic. Here we present a nonsystematic review of the current knowledge on its epidemiological features. The SARS-CoV‑2 replicates mainly in the upper and lower respiratory tract and is mainly transmitted by droplets and aerosols from asymptomatic and symptomatic infected subjects. The estimate for the basic reproduction number (R0) is between 2 and 3 and the median incubation period is 6 days (range 2-14 days). Similar to the related coronaviruses SARS and Middle East respiratory syndrome (MERS), superspreading events play an important role in spreading the disease. The majority of infections run an uncomplicated course but 5-10% of those infected develop pneumonia or a systemic inflammation leading to hospitalization, respiratory and potentially multiorgan failure. The most important risk factors for a complicated disease course are age, hypertension, diabetes, chronic cardiovascular and pulmonary diseases and immunodeficiency. The current infection fatality rate over all age groups is between 0.5% and 1% and the rate rises after the sixth decade of life. Nosocomial transmission and infections in medical personnel have been reported. A drastic reduction of social contacts has been implemented in many countries with outbreaks of SARS-CoV‑2, leading to rapid reductions in R0. Most interventions have used bundles and which of the measures have been more effective is still unknown. Using mathematical models an incidence of 0.4%-1.8% can be estimated for the first wave in Germany.

SARS(„severe acute respiratory syndrome“)-CoV(„coronavirus“)-2 ist ein neues β‑Coronavirus, das 2019 erstmals auftrat und sich rasch weltweit ausgebreitet hat. Wir stellen hier nichtsystematisch die bisher bekannten Parameter und Daten zur Epidemiologie des Virus dar. SARS-CoV‑2 wird überwiegend durch Tröpfchen und Aerosole übertragen und repliziert vorwiegend im oberen und unteren Respirationstrakt. Die Basisreproduktionszahl R0 liegt zwischen 2 und 3, die Inkubationszeit im Median bei 6 (2–14) Tagen. Wie bei den verwandten Coronaviren SARS und MERS („Middle East respiratory syndrome“) spielen Superspreading-Ereignisse bei der Ausbreitung eine wichtige Rolle. Die überwiegende Zahl von Infektionen verläuft unkompliziert, bei 5–10 % der Infizierten tritt eine Pneumonie oder eine systemische Inflammation auf, die zur Hospitalisierung und zum Multiorganversagen führen kann. Wichtigste Risikofaktoren für einen komplizierten Verlauf sind höheres Alter, Hypertonie, Diabetes mellitus und chronische Herz- und Lungenerkrankungen sowie Immundefekte. Nosokomiale Übertragungen und Infektionen bei medizinischem Personal werden beobachtet. Derzeit liegt die Schätzung für die IFR („infection fatality rate“) über alle Altersgruppen zwischen 0,5 und 1 %. Mit der Reduktion von sozialen Kontakten konnten Ausbrüche in vielen Regionen begrenzt werden, der genaue Effekt einzelner Maßnahmen ist nicht gut abgrenzbar. Mithilfe mathematischer Modelle lässt sich für Deutschland für die erste Welle eine Befallsrate von 0,4–1,8 % schätzen.

Keywords: Basic reproduction number; Incidence; Incubation period; Mortality; Pandemic.

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References

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