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Review
. 2020 Oct 30:18:Doc09.
doi: 10.3205/000285. eCollection 2020.

The future development of intensive care quality indicators - a methods paper

Affiliations
Review

The future development of intensive care quality indicators - a methods paper

Oliver Kumpf et al. Ger Med Sci. .

Abstract

Introduction: Medical quality indicators (QI) are important tools in the evaluation of medical quality. Their development is subject to specific methodological requirements, which include practical applicability. This is especially true for intensive care medicine with its complex processes and their interactions. This methods paper presents the status quo and shows necessary methodological developments for intensive care QI. For this purpose, a cooperation with the Association of the Scientific Medical Societies' Institute for Medical Knowledge Management (AWMF-IMWi) was established. Methodology: Review of published German manuals for QI development from guidelines and narrative review of quality indicators with a focus on evidence and consensus-based guideline recommendations. Future methodological adaptations of indicator development for improved operationalization, measurability and pilot testing are presented, and a development process is proposed. Results: The development of intensive care quality indicators in Germany is based on an established process. In the future, additional evaluation criteria (QUALIFY criteria) will be applied to assess the evidence base. In addition, a continuous exchange between the national steering committee of the DIVI responsible for QI development and guideline development groups involved in intensive care medicine is planned. Conclusion: Intensive care quality indicators will have to meet improved methodological requirements in the future by means of an improved development process. Future QI development is intended to improve the structure of the development process, with a focus on scientific evidence and a link to guideline projects. This is intended to achieve the goal of a broad application of QI and to further evaluate its relevance for patient outcome and performance of institutions.

Einleitung: Medizinische Qualitätsindikatoren (QI) stellen ein wichtiges Werkzeug bei der Betrachtung medizinischer Qualität dar. Ihre Entwicklung unterliegt methodischen Anforderungen, die auch ihre praktische Anwendbarkeit einschließen. Dies gilt insbesondere für die Intensivmedizin mit ihren komplexen Prozessen und Interaktionen. Dieses Methodenpapier dient der Darstellung des Status quo und zeigt erforderliche methodische Weiterentwicklungen intensivmedizinischer QI auf. Dazu erfolgte eine Kooperation mit dem Institut für Medizinisches Wissensmanagement der Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF-IMWi).Methodik: Rückgriff auf publizierte deutsche Manuale zur QI-Ableitung aus Leitlinien und narratives Review zu Qualitätsindikatoren mit Fokus auf die Beziehung zu evidenz- und konsensbasierten Leitlinienempfehlungen. Die notwendigen methodischen Anpassungen der Indikatorentwicklung wie Operationalisierbarkeit, Messbarkeit und Pilotierung werden dargestellt, und ein Vorschlag für einen Entwicklungsprozess wird erarbeitet.Ergebnisse: Die Entwicklung intensivmedizinischer Qualitätsindikatoren in Deutschland geschieht in einem etablierten Verfahren. Dieses soll künftig durch die Aufnahme zusätzlicher Bewertungskriterien (QUALIFY-Kriterien) u.a. zur Beurteilung der Evidenzbasierung erweitert werden. Ergänzend ist ein kontinuierlicher Austausch der für die QI verantwortlichen nationalen Steuerungsgruppe der DIVI mit den Leitliniengruppen geplant, die intensivmedizinische Fragestellungen bearbeiten.Schlussfolgerung: Intensivmedizinische Qualitätsindikatoren können durch einen verbesserten Entwicklungsprozess in Zukunft gestiegenen methodischen Anforderungen genügen. Die beschriebenen Weiterentwicklungen sollen den Erstellungsprozess besser strukturieren, wissenschaftlicher gestalten und in Zukunft mit Leitlinienprojekten vernetzen. Dadurch soll das Ziel einer flächendeckenden Anwendung der QI erreicht werden und schließlich ihre Relevanz für das Outcome bezogen auf Patienten und Einrichtungen geprüft werden.

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Conflict of interest statement

The authors declare that they have no competing interests.

Figures

Table 1
Table 1. Comparison of different versions of the DIVI QI [14], [18], [19]
Table 2
Table 2. Comparison of evaluation criteria for quality indicators (RUMBA/QUALIFY criteria for guideline-based QI/original QUALIFY)
Figure 1
Figure 1. Methodology of indicator testing in a consensus-based structured evaluation process; differences between the RUMBA instrument and the QUALIFY instrument and their potential use
Figure 2
Figure 2. Methodological approach for further development of intensive care quality indicators on the basis of existing guidelines; structured evaluation process using the modified QUALIFY system

References

    1. Delgado M, Pericas L, Moreno J, Torra L, Varela J, Suero F, Navarro P, Hinojosa F. Quality Indicators in Critically Ill Patients. Madrid: SEMICYUC; 2005.
    1. Braun JP, Bause H, Bloos F, Geldner G, Kastrup M, Kuhlen R, Markewitz A, Martin J, Mende H, Quintel M, Steinmeier-Bauer K, Waydhas C, Spies C NeQuI (quality network in intensive care medicine) Peer reviewing critical care: a pragmatic approach to quality management. Ger Med Sci. 2010 Oct;8:Doc23. doi: 10.3205/000112. - DOI - PMC - PubMed
    1. Bause H, Braun J, Brinkmann A, Muhl E. Peer-Review-Intensivmedizin und Qualitätsindikatoren der DIVI – eine historische Perspektive. DIVI. 2019;10(1):10–14.
    1. Leitlinienprogramm Onkologie; Deutsche Krebsgesellschaft; Deutsche Krebshilfe; AWMF. Entwicklung von leitlinienbasierten Qualitätsindikatoren. Methodenpapier für das Leitlinienprogramm Onkologie. Version 2.1. 2017. Available from: https://www.leitlinienprogramm-onkologie.de/fileadmin/user_upload/Downlo....
    1. Altenhofen L, Blumenstock G, Diel F, Döbler K, Geraedts M, Jäckel WH, Klakow-Franck R, Kleudgen S, Kopp I, Nothacker M, Ollenschläger G, Reiter A, Weinbrenner S, Zorn U. Qualitätsindikatoren – Manual für Autoren. Berlin: Ärztliches Zentrum für Qualität in der Medizin (ÄZQ); 2009. (Programm für Nationale Versorgungsleitlinienvon BÄK, KBV und AWMF; 36). Available from: https://www.aezq.de/mdb/edocs/pdf/schriftenreihe/schriftenreihe36.pdf.

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