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Review
. 2021 Apr;80(3):274-282.
doi: 10.1007/s00393-020-00929-6. Epub 2020 Nov 25.

Necrotizing lymphadenitis : A case report and literature review

Affiliations
Review

Necrotizing lymphadenitis : A case report and literature review

J Huang et al. Z Rheumatol. 2021 Apr.

Abstract

Background: Necrotizing lymphadenitis is a rare disease. It is often misdiagnosed because of the lack of typical clinical manifestations. It is worth noting that necrotizing lymphadenitis may be a precursor lesion of systemic lupus erythematosus or tumours, so regular follow-up is needed to facilitate early diagnosis. Here, we report a case and conduct a literature analysis summarizing the clinical features of necrotizing lymphadenitis and its treatment and management practices.

Case presentation: A 16-year-old young woman presented with fever and lymphadenopathy as the main clinical manifestations, accompanied by a rash during fever that disappeared as the fever subsided. After completing imaging and laboratory examinations, we excluded other diseases such as infections, autoimmune diseases, and malignant tumours. Finally, we diagnosed the patient with necrotizing lymphadenitis based on the results of lymph node biopsy. The symptoms of the patient improved after glucocorticoid treatment, and she was followed up for half a year without recurrence of symptoms.

Conclusion: In the clinic, young women with fever and lymphadenopathy as major symptoms should be screened for necrotizing lymphadenitis to facilitate early diagnosis and treatment. Although necrotizing lymphadenitis is self-limiting, its clinical manifestations are similar to those of many diseases. Therefore, it is easily misdiagnosed. An in-depth understanding of the disease is conducive to early diagnosis and treatment in the clinic, thereby reducing further damage to the body and reducing unnecessary evaluation and treatment.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die nekrotisierende Lymphadenitis ist eine seltene Erkrankung. Sie wird häufig fehldiagnostiziert, da typische klinische Symptome fehlen. Bemerkenswert ist, dass die nekrotisierende Lymphadenitis Vorläuferläsion eines systemischen Lupus erythematodes oder von Tumoren sein kann; daher ist regelmäßige Nachsorge notwendig, um die frühzeitige Diagnosestellung zu erleichtern. Im vorliegenden Beitrag werden ein Fall und die Auswertung der Literatur sowie eine Darstellung der klinischen Kennzeichen der nekrotisierenden Lymphadenitis, ihrer Behandlung und praktischer Versorgungsaspekte präsentiert.

Falldarstellung: Eine 16-jährige junge Frau stellte sich mit Fieber und Lymphadenopathie als klinischen Hauptsymptomen vor, begleitet von Hautausschlag während des Fiebers, der sich mit Abklingen des Fiebers zurückbildete. Nach Abschluss der bildgebenden und Laboruntersuchungen wurden sonstige Erkrankungen wie Infektionen, Autoimmunerkrankungen und maligne Tumoren ausgeschlossen. Aufgrund der Ergebnisse der Lymphknotenbiopsie wurde schließlich die Diagnose einer nekrotisierenden Lymphadenitis gestellt. Die Symptome der Patientin nahmen nach Glukokortikoidbehandlung ab; während der halbjährigen Nachbeobachtung kam es nicht zum Wiederauftreten der Symptome.

Schlussfolgerung: In der klinischen Versorgung sollten junge Frauen mit Fieber und Lymphadenopathie als Hauptsymptomen auf nekrotisierende Lymphadenitis hin untersucht werden, um die frühzeitige Diagnose und Therapie zu ermöglichen. Die nekrotisierende Lymphadenitis ist zwar selbstlimitierend, aber ihre klinischen Symptome ähneln denen vieler Erkrankungen. Deshalb wird leicht eine Fehldiagnose gestellt. Ein tiefgehendes Verständnis der Krankheit dient der Frühdiagnose und -therapie in der klinischen Versorgung, so lassen sich weitere Schädigungen des Körpers und unnötige Untersuchungen und Therapien vermindern.

Keywords: Corticosteroids; Enlarged lymph nodes; Fever; Rash; Systemic lupus erythematosus.

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References

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