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Review
. 2021 Mar;92(3):219-227.
doi: 10.1007/s00115-020-01035-3. Epub 2020 Nov 26.

[Potentials and limits of aging cohort studies for geriatric psychiatry]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Potentials and limits of aging cohort studies for geriatric psychiatry]

[Article in German]
M A Rapp et al. Nervenarzt. 2021 Mar.

Abstract

The sizeable number of population-based cohort studies of aging in Germany have provided highly valuable contributions for the specification of risk factors and predictors for frequent mental disorders in old age, especially dementia and depression. The results from these cohort studies enable the specification of mechanisms for the development of and preventative interventions for common mental disorders in old age. On the other hand, there is a significant paucity of clinical cohort studies investigating disease trajectories and possible markers for specific individualized interventions of frequent mental disorders in old age. In this article, we report selected key findings from cohort studies of aging and discuss novel approaches for the integration and harmonization of population-based and clinical cohort studies.

Die hohe Zahl populationsbezogener Alternskohortenstudien in Deutschland hat für die Spezifizierung von Risikofaktoren und Prädiktoren für häufige psychische Erkrankungen im Alter, insbesondere für demenzielle Erkrankungen und depressive Störungen, wertvolle Beiträge geleistet. Die Ergebnisse dieser Kohorten bieten die Möglichkeit, spezifische Mechanismen der Entstehung psychischer Erkrankungen im Alter darzustellen und Präventionsansätze für häufige psychische Erkrankungen im Alter zu präzisieren. Demgegenüber steht aber ein relativer Mangel an klinischen Kohortenstudien zur Verlaufsprädiktion und möglichen Markern für individualisierte Therapieinterventionen bei häufigen psychischen Erkrankungen im Alter. Wir stellen ausgewählte Ergebnisse der Kohortenforschung zu psychischen Erkrankungen im Alter vor und diskutieren neuartige Ansätze zur Integration und Harmonisierung populationsbezogener und klinischer Kohortenansätze.

Keywords: Aging; Disease course; Mental diseases; Panel studies; Risk factors.

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References

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