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Review
. 2021 Feb;72(2):106-113.
doi: 10.1007/s00105-020-04739-4. Epub 2020 Dec 18.

[Prevention of HPV-induced diseases by prophylactic vaccination]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Prevention of HPV-induced diseases by prophylactic vaccination]

[Article in German]
Ulrike Wieland et al. Hautarzt. 2021 Feb.

Abstract

Human papillomavirus (HPV) infections belong to the most frequent viral infections. Besides benign common warts and benign and malignant lesions of the head and neck area, HPV can induce anogenital dysplasias and cancers. Since the year 2007, effective and safe prophylactic HPV vaccines are licensed in Europe. To date, a bivalent (HPV16 and 18) and a nonavalent HPV vaccine (HPV6, 11, 16, 18, 31, 33, 45, 52, and 58) are commercially available in Germany. The German standing committee on vaccination (STIKO) currently recommends gender-neutral prophylactic HPV-vaccination between 9 and 14 years of age, with the possibility of catch-up vaccination until the age of 17 years. Besides a large proportion of HPV-induced anogenital dysplasias and carcinomas, the nonavalent HPV vaccine also prevents anogenital warts. Iatrogenically immunocompromised patients older than 17 years of age should also receive prophylactic HPV vaccination, preferrably by the age of 26 years. In case of already acquired HPV infection or existing HPV-induced lesions prophylactic vaccination does not lead to accelerated HPV elimination or clearance of lesions.

Infektionen mit humanen Papillomviren (HPV) gehören zu den häufigsten Virusinfektionen des Menschen. HPV können neben gutartigen vulgären Warzen auch benigne und maligne Läsionen der Kopf-Hals-Region sowie anogenitale Dysplasien und Karzinome verursachen. Seit dem Jahr 2007 sind effektive und sichere prophylaktische HPV-Impfstoffe in Europa zugelassen. In Deutschland sind derzeitig ein bivalenter (HPV16 und 18) und ein nonavalenter HPV-Impfstoff (HPV6, 11, 16, 18, 31, 33, 45, 52 und 58) erhältlich. Von der Ständigen Impfkommission (STIKO) wird aktuell die geschlechtsneutrale prophylaktische HPV-Impfung im Alter von 9 bis 14 Jahren empfohlen mit der Möglichkeit einer Nachholimpfung bis zum Alter von 17 Jahren. Der nonavalente HPV-Impfstoff schützt sowohl vor einem Großteil HPV-induzierter Dysplasien und Karzinome als auch effektiv vor Genitalwarzen. Auch iatrogen immunsupprimierte Patienten, die älter als 17 Jahre sind, sollten eine prophylaktische HPV-Impfung erhalten, insbesondere bis zum Alter von 26 Jahren. Bei bereits bestehender HPV-Infektion bzw. HPV-induzierten Läsionen führen prophylaktische HPV-Impfstoffe nicht zu einer beschleunigten HPV-Elimination bzw. Abheilung.

Keywords: Anogenital carcinoma; Anogenital warts; Condylomata acuminata; Dysplasia; Vaccine-preventable diseases.

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Literatur

    1. Ali H, Donovan B, Wand H et al (2013) Genital warts in young Australians five years into national human papillomavirus vaccination programme: national surveillance data. BMJ 346:f2032 - PubMed
    1. Arbyn M, Xu L, Simoens C et al (2018) Prophylactic vaccination against human papillomaviruses to prevent cervical cancer and its precursors. Cochrane Database Syst Rev. https://doi.org/10.1002/14651858.CD009069.pub3 - DOI - PubMed - PMC
    1. Bernard HU (2013) Taxonomy and phylogeny of papillomaviruses: an overview and recent developments. Infect Genet Evol 18:357–361 - PubMed
    1. Bouvard V, Baan R, Straif K et al (2009) A review of human carcinogens—Part B: biological agents. Lancet Oncol 10:321–322 - PubMed
    1. Brotherton JM, Ogilvie GS (2015) Current status of human papillomavirus vaccination. Curr Opin Oncol 27(5):399–404 - PubMed

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