[Advanced prostate cancer: sequence of androgen receptor-targeted substances and chemotherapy determines long-term survival]
- PMID: 33346857
- DOI: 10.1007/s00120-020-01411-6
[Advanced prostate cancer: sequence of androgen receptor-targeted substances and chemotherapy determines long-term survival]
Abstract
The treatment of advanced prostate cancer is changing. New study data and the resulting new therapeutic options have led to increasingly differentiated treatment decisions. Despite the changing therapy landscape, taxane-based chemotherapy-being a life-prolonging treatment-remains an indispensable therapeutic component for chemotherapy-fit patients in the metastatic setting. The current results of the randomized study CARD show that cabazitaxel has a higher oncological effectiveness, including a significant survival benefit and no negative impact on quality of life parameters, compared to a second androgen receptor targeted agent (ARTA) in patients with metastatic castration-resistant prostate cancer (mCRPC) who progressed after treatment with docetaxel and an androgen receptor-targeted agent (ARTA). In mCNPC the combination therapies of ADT (androgen deprivation therapy) plus docetaxel or of ADT plus ARTA have been established. In addition, three ARTAs tested in recent phase III studies in a clinical setting for patients with nonmetastatic castration-resistant prostate cancer (nmCRPC) showed that their use significantly prolongs metastasis-free survival and overall survival. The potential early use of ARTAs also has implications for the treatment of mCNPC. The aim of this publication is to provide guidance for clinical routine and to develop criteria for individual therapy decisions with a special focus on the use of chemotherapy.
Die Behandlung des fortgeschrittenen Prostatakarzinoms befindet sich im Wandel. Neue Studiendaten und daraus resultierende neue Therapieoptionen führen zu immer differenzierteren Therapieentscheidungen. Trotz der sich verändernden Therapielandschaft ist und bleibt die Taxan-basierte Chemotherapie im metastasierten Stadium als lebensverlängernde Behandlung ein unverzichtbarer Therapiebestandteil für Chemotherapie-fitte Patienten. Die aktuellen Ergebnisse der randomisierten CARD-Studie zeigen bei Patienten mit metastasiertem kastrationsresistentem Prostatakarzinom (mCRPC), die nach Behandlung mit Docetaxel und einer gegen den Androgenrezeptor gerichteten Substanz (ARTA, „androgen receptor targeted agent“) einen Progress aufweisen, dass Cabazitaxel gegenüber einer zweiten ARTA eine signifikant höhere Wirksamkeit inklusive einer signifikanten Lebensverlängerung erzielt, die mit einem besseren Effekt auf Lebensqualitätsparameter verbunden ist. Beim metastasierten kastrationsnaiven Prostatakarzinom (mCNPC) hat sich die Kombinationstherapie aus Androgendeprivationstherapie (ADT) plus Docetaxel bzw. plus einer ARTA etabliert. Darüber hinaus wurden kürzlich drei ARTA für die Behandlung des nichtmetastasierten kastrationsrefraktären Prostatakarzinoms (nmCRPC) zugelassen, nachdem gezeigt werden konnte, dass durch ihren Einsatz in Phase-III-Studien sowohl das metastasenfreie Überleben als auch das Gesamtüberleben signifikant verlängert werden kann. Der potenzielle frühe Einsatz der ARTA hat auch Auswirkungen auf die Behandlung des mCRPC. Ziel der vorliegenden Publikation ist es, vor dem Hintergrund der aktuellen Datenlage eine Orientierungshilfe für den klinischen Alltag zu geben und Kriterien für die individuelle Therapieentscheidung unter besonderer Berücksichtigung der Chemotherapie zu erarbeiten.
Keywords: Cabazitaxel; Castration-resistant prostatic neoplasms; Chemotherapy; Endocrine therapy; Metastatic prostate cancer.
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