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. 2021 Mar;92(3):283-296.
doi: 10.1007/s00104-020-01322-4.

[Laparostoma-Avoidance and treatment of complications]

[Article in German]
Affiliations

[Laparostoma-Avoidance and treatment of complications]

[Article in German]
Ulrich A Dietz et al. Chirurg. 2021 Mar.

Abstract

The open abdomen (OA) is an established concept for treating severe abdominal diseases. The most frequent reasons for placement of an open abdomen are abdominal sepsis (e.g. from intestinal perforation or anastomotic leakage), severe abdominal organ injury and abdominal compartment syndrome. The pathophysiology is much more complex than the surgeon's eye can see in an OA. The temporary closure of the abdominal wall ensures sufficient drainage of infected ascites, protection of the intestinal loops and conditioning of the abdominal wall in order to be able carry out definitive closure of the abdominal wall at the end of the surgical treatment. Negative peritoneal pressure therapy combined with fascia traction (with or without mesh) is well-established in the management of an open abdomen.

Das offene Abdomen (OA) ist ein etabliertes Konzept zur Therapie schwerer Abdominalerkrankungen. Die häufigsten Ursachen für die Anlage eines offenen Abdomens sind abdominelle Sepsis (z. B. Darmperforation oder Anastomoseninsuffizienz), schwere abdominelle Organverletzungen und das abdominelle Kompartmentsyndrom. Die Pathophysiologie ist dabei weit komplexer als das Chirurgenauge beim OA sehen kann. Der temporäre Bauchdeckenverschluss dient der sicheren Drainage von infiziertem Aszites, dem Schutz von Darmschlingen sowie der Konditionierung der Bauchdecke, um am Ende der chirurgischen Therapie einen Bauchdeckenverschluss durchführen zu können. Zum Management des offenen Abdomens hat sich die negative peritoneale Drucktherapie mit Faszientraktion (mit oder ohne Netz) bewährt.

Keywords: Abdominal compartment syndrome; Enteroatmospheric fistula; Intra-abdominal hypertension; Negative peritoneal pressure therapy; Open abdomen.

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References

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