Valvular heart disease in patients with chronic kidney disease
- PMID: 33394059
- DOI: 10.1007/s00059-020-05011-0
Valvular heart disease in patients with chronic kidney disease
Abstract
Valvular heart disease (VHD) is common in patients with impaired renal function, especially in those with end-stage renal disease (ESRD) undergoing dialysis. Progressive sclerosis and calcification of the valves and valvular annuli are major components of the etiology. These processes typically affect the aortic and mitral valve and can lead to both valvular insufficiency and stenosis. As recommended by the 2017 ESC/EACTS Guidelines for the management of VHD, surgical treatment remains the standard care for most cases of severe VHD. However, chronic kidney disease (CKD) is associated with increased mortality when compared with patients with preserved renal function. Interventional treatment options have emerged as an effective and safe alternative for patients older than 75 years and/or with increased surgical risk. Consequently, in patients with CKD at increased surgical risk who have suitable anatomical morphology, transcatheter replacement and/or repair should be discussed in the interdisciplinary "heart team."
Herzklappenerkrankungen sind eine häufige Komorbidität bei Patienten mit chronischer Niereninsuffizienz – insbesondere im Endstadium der Erkrankung mit der Notwendigkeit von Nierenersatzverfahren. Die fortschreitende Sklerose und Kalzifizierung der Herzklappen sowie des Klappenrings sind wesentlicher Bestandteil der Ätiologie. Diese Prozesse betreffen insbesondere die Aorten- und Mitralklappe und können sowohl zu einer Insuffizienz als auch zu einer Stenose der betroffenen Herzklappe führen. In der aktuellen Leitlinie zum Management von Herzklappenerkrankungen der Europäischen Gesellschaften für Kardiologie und Kardiochirurgie von 2017 (ESC, European Society of Cardiology; EACTS, European Association for Cardio-Thoracic Surgery) stellt der operative Klappenersatz das Standardverfahren für die meisten behandlungsbedürftigen Klappenvitien dar. Allerdings besteht bei Patienten mit chronischer Niereninsuffizienz ein erhöhtes Mortalitätsrisiko im Vergleich zu Patienten ohne Niereninsuffizienz. Katheterbasierte Klappenersatzverfahren haben sich in den letzten Jahren als sichere und effektive Behandlungsalternative bei Patienten >75 Jahren und/oder einem erhöhten Operationsrisiko etabliert. Daher sollten bei Patienten mit chronischer Niereninsuffizienz, welche ein erhöhtes Operationsrisiko aufweisen, bei geeigneter Anatomie kathetergestützte Therapieverfahren wie Klappenersatz oder Klappenrekonstruktion im interdisziplinären „Herzteam“ diskutiert werden.
Keywords: Cardiovascular disease; Interventional treatment options; MitraClipTM; Renal insufficiency, chronic; Transcatheter aortic valve replacement.
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