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Review
. 2021 Feb;42(1):11-16.
doi: 10.1007/s00292-020-00907-4. Epub 2021 Jan 7.

[Drug-induced interstitial lung diseases]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Drug-induced interstitial lung diseases]

[Article in German]
Iris Bittmann. Pathologe. 2021 Feb.

Erratum in

Abstract

Pulmonary drug reactions are a relatively common factor causing interstitial pulmonary disease. Histological findings of pulmonary drug reactions can mimic other conditions such as various forms of idiopathic interstitial pneumonia such as nonspecific interstitial pneumonia, organizing pneumonia, diffuse alveolar damage, or usual interstitial pneumonia. The correct diagnosis is important since a causal therapy is possible by stopping the administration. A stringent correlation between dose/time of administration and the type of reaction exists for only a few drugs. An increased risk of drug side effects can arise from known reactions to that specific drug, the patient's history, the type of underlying disease, genetic polymorphisms, occupational factors, and interactions with other drugs. The identification of a pulmonary drug reaction is a difficult task that can often only be solved in an interdisciplinary manner, for which in rare cases a lung biopsy is necessary. Pathology then has to identify histomorphological reaction patterns to exclude other causes and correlate findings with clinical data. In most cases, however, the diagnosis of a drug reaction will be by exclusion.

Medikamente sind eine relativ häufige Ursache einer interstitiellen Lungenerkrankung. Eine medikamenteninduzierte interstitielle Lungenerkrankung („drug induced interstitial lung disease“, DIILD) kann dabei nahezu jedes morphologische Muster der bekannten interstitiellen Pneumonie wie nichtspezifische interstitielle Pneumonie (NSIP), organisierende Pneumonie (OP), diffusen Alveolarschaden (DAD) oder gewöhnliche interstitielle Pneumonie (UIP) induzieren. Die Diagnose einer medikamenteninduzierten Lungenschädigung ist dabei von weitreichender Bedeutung, da sie eine kausale Therapie durch Absetzen der nebenwirkungsauslösenden Medikation erlaubt. Ein gesteigertes Risiko für eine Medikamentennebenwirkung kann entstehen durch vorhergehende Reaktionen auf das betreffende Medikament, Medikamenteninteraktionen, berufsbedingte Faktoren und genetische Polymorphismen. Die Identifikation einer pulmonalen Medikamentenreaktion stellt eine schwierige, häufig nur interdisziplinär zu lösende Aufgabe dar, zu der in seltenen Fällen auch die Durchführung einer Lungenbiopsie notwendig ist. Die Aufgabe der Pathologie ist es in diesen Fällen, die vorliegenden Reaktionsmuster zu benennen. Es muss entschieden werden, ob eine mögliche Medikamentenschädigung infrage kommt. In diesem Entscheidungsprozess ist ein medikamentös ausgelöster Lungenschaden immer eine Ausschlussdiagnose.

Keywords: Antineoplastic agents; Antirheumatic agents; Interstitial lung disease; Pneumonia; Pulmonary fibrosis.

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References

Literatur

    1. Aronin PA, Mahaley MSJ, Rudnick SA et al (1980) Prediction of BCNU pulmonary toxicity in patients with malignant gliomas: an assessment of risk factors. N Engl J Med 303:83–188 - DOI
    1. Barjaktarevic IZ, Qadir N, Suri A et al (2013) Organizing pneumonia as a side effect of ipilimumab treatment of melanoma. Chest 143:858–861 - DOI
    1. Bittmann I (2015) Medikamentös induzierte Lungenerkrankungen. Pneumologe 12:19–25 - DOI
    1. Cameron RJ, Kolbe J, Wilsher ML et al (2000) Bronchiolitis obliterans organizing pneumonia associated with the use of nitrofurantoin. Thorax 55:249–251 - DOI
    1. Camus P, Foucher P, Bonniaud P et al (2001) Drug-induced infiltrative lung disease. Eur Respir J 18(32):93s–100s

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