Skip to main page content
U.S. flag

An official website of the United States government

Dot gov

The .gov means it’s official.
Federal government websites often end in .gov or .mil. Before sharing sensitive information, make sure you’re on a federal government site.

Https

The site is secure.
The https:// ensures that you are connecting to the official website and that any information you provide is encrypted and transmitted securely.

Access keys NCBI Homepage MyNCBI Homepage Main Content Main Navigation
. 2021 Oct;35(5):333-342.
doi: 10.1007/s00482-020-00524-3. Epub 2021 Jan 8.

[Spirituality and health care. The perspective of patients with chronic pain]

[Article in German]
Affiliations

[Spirituality and health care. The perspective of patients with chronic pain]

[Article in German]
Horst Rettke et al. Schmerz. 2021 Oct.

Abstract

Background: Chronic pain affects all aspects of human life, which raises spiritual questions that should be included within the framework of multimodal care.

Objectives: We investigated the perspective of patients with chronic pain around spiritual concerns and their potential integration into care.

Materials and methods: We conducted five focus group interviews and two small group interviews. In total, 42 patients with chronic pain in outpatient or inpatient pain care at the time of the study participated. The interviews were transcribed and thematically analyzed.

Results: Three themes emerged: (1) Chronic pain permeates the entity of a person's existence. (2) Spiritual resources are potentially supportive in living with chronic pain. (3) Patients appreciate the opportunity to engage with health care professionals in a dialog that encompasses spiritual concerns. For participants, these concerns have considerable relevance. In many cases participants associated them with religious convictions, but not exclusively. They often related feeling that their pain experience was dismissed.

Conclusion: Finding strategies for effectively dealing with chronic pain represents a turning point in life. Open discussion with health care professionals that allow for spiritual issues facilitates this process.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Chronischer Schmerz betrifft alle menschlichen Lebensdimensionen und wirft auch spirituelle Fragen auf, die im Rahmen eines multimodalen Behandlungsmodells berücksichtigt werden sollten.

Ziel der arbeit: Wir untersuchten die Perspektive von Patienten mit chronischen Schmerzen zu spirituellen Themen und deren möglicher Integration in den Behandlungsprozess.

Material und methoden: Es wurden fünf Fokusgruppen- und zwei Kleingruppeninterviews an fünf Studienzentren durchgeführt. Daran nahmen 42 Patienten mit chronischen Schmerzen teil, die aktuell in ambulanter oder stationärer Schmerzbehandlung waren. Die Interviews wurden transkribiert und einer thematischen Analyse unterzogen.

Ergebnisse: Drei Themen traten hervor: 1. Chronischer Schmerz durchdringt die gesamte menschliche Existenz. 2. Spirituelle Ressourcen stellen eine Möglichkeit im Umgang mit chronischen Schmerzen dar. 3. Patienten ist es ein Anliegen, mit Fachpersonen in einen Dialog treten zu können, der auch für spirituelle Themen offen ist. Diese haben aus Sicht der Teilnehmenden große Relevanz. Sie verknüpften sie vielfach, aber nicht ausschließlich mit religiösen Überzeugungen. Häufig wurde geschildert, in der Schmerzerfahrung nicht ernst genommen zu werden.

Diskussion: Strategien für einen effektiven Umgang mit chronischem Schmerz zu finden, stellt einen Wendepunkt im Leben dar. In diesem Prozess unterstützt ein offener Dialog mit Fachpersonen, der auch spirituellen Themen Rechnung trägt.

Keywords: Chronical illness; Focus groups; Multimodal pain therapy; Spiritual Resources; Thematic analysis.

PubMed Disclaimer

Similar articles

Cited by

References

    1. Adami S, Breuning M, Bengel J, Bischoff A, Peng-Keller S. Chronische Schmerzpatientinnen und -patienten sprechen über ihre Spiritualität. Spiritual Care. 2018;7:243–253. doi: 10.1515/spircare-2018-0013. - DOI
    1. Appel C, Müller C, Murken S. Subjektive Belastung und Religiosität bei chronischen Schmerzen und Brustkrebs. Schmerz. 2010;24:449–458. doi: 10.1007/s00482-010-0942-y. - DOI - PubMed
    1. Bendelow GA. Pain, suffering and risk. Health Risk Soc. 2006;8:59–70. doi: 10.1080/13698570500532298. - DOI
    1. Braun V, Clarke V. Using thematic analysis in psychology. Qual Res Psychol. 2006;3:77–101. doi: 10.1191/1478088706qp063oa. - DOI
    1. Breivik H, Collett B, Ventafridda V, Cohen R, Gallacher D. Survey of chronic pain in Europe: prevalence, impact on daily life, and treatment. Eur J Pain. 2006;10:287–333. doi: 10.1016/j.ejpain.2005.06.009. - DOI - PubMed

LinkOut - more resources