[Ultrasound elastography techniques in breast cancer]
- PMID: 33459812
- DOI: 10.1007/s00117-020-00799-8
[Ultrasound elastography techniques in breast cancer]
Abstract
Background: Elasticity assessment of breast lesions can also be used as an associated criterion in the B‑mode ultrasound (US) assessment for differentiation between benign or malignant lesions.
Objectives: The goal was to identify techniques available to measure US elasticity, assess the use of B‑mode BI-RADS® classification combined with elastography, and identify which artefacts influence the US elasticity result.
Materials and methods: Based on different studies and meta-analyses, clinical application in daily routine of the presented US elastography techniques will be investigated concerning the statistical performance of semi-quantitative and quantitative cut-off values to differentiate benign from malignant lesions.
Results: Supported by meta-analyses, all presented US elastography techniques improve the specificity by decreasing the B‑mode sensitivity. In the literature the semi-quantitative and quantitative cut-off values often vary considerably. The interobserver variability of strain elastography shows a fair agreement and the interobserver variability of shear wave elastography a substantial agreement.
Conclusions: Considering the limitations and artefacts of each technique, US elastography is able to enhance the true positive and true negative results. In the case of a higher B‑mode BI-RADS® classification (4b, 4c, 5) or in a high-risk situation to develop breast cancer, a large core needle biopsy should be performed despite lesion softness in elastography.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die Elastizität von Brustläsionen hinsichtlich Härte oder Weichheit kann als Zusatzkriterium zur B‑Bild Analyse mit Differenzierung in benigne oder maligne eingesetzt werden.
Fragestellung: Welche Techniken stehen dafür zur Verfügung? Wie sieht die Beeinflussung der B‑Bild BI-RADS®-Klassifikation im Kontext mit der Sonoelastographie aus, und welche Artefakte beeinflussen technikabhängig das Elastizitätsergebnis?
Material und methode: Anhand von Studien und Metaanalysen wird der Einsatz der unterschiedlichen Elastographietechniken im klinischen Alltag im Hinblick auf die statistische Performance von semiquantitativen und quantitativen Grenzwerten zur Differenzierung in benigne oder maligne untersucht.
Ergebnisse: Alle vorgestellten Sonoelastographietechniken steigern in Metaanalysen die Spezifität zu Lasten der Sensitivität des B‑Bild-Ultraschalls. Die semiquantitativen und quantitativen Grenzwerte weisen in der Literatur eine zum Teil erhebliche Schwankungsbreite auf. Die Interobservervariabilität der Strainelastographie zeigt eine ausreichende und die der Scherwellenelastographie (SWE) eine beachtliche Übereinstimmung.
Schlussfolgerung: Die Sonoelastographie ist unter Berücksichtigung ihrer Limitationen und Artefakte in der Lage, die Zahl der richtig-positiven und richtig-negativen Entscheidungen bei der Beurteilung von Brustläsionen zu steigern. Bei höhergradiger B‑Bild BI-RADS®-Klassifikation oder erhöhtem Risiko, ein Mammakarzinom zu entwickeln, sollte eine stanzhistologische Abklärung auch bei benigner Elastographieeinschätzung folgen.
Keywords: Breast neoplasms; Elastography; Shear wave; Strain; Ultrasonography.
References
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