[Cytoreductive surgery and hyperthermic intraperitoneal chemotherapy in gastric cancer]
- PMID: 33620502
- DOI: 10.1007/s00104-021-01371-3
[Cytoreductive surgery and hyperthermic intraperitoneal chemotherapy in gastric cancer]
Abstract
Background: Gastric cancer with peritoneal metastases is associated with an extremely poor prognosis. Developed multimodal treatment concepts, which include a combination of perioperative systemic treatment and cytoreductive surgery with hyperthermic intraperitoneal chemotherapy (HIPEC), show promising results with respect to improvement of the long-term survival.
Methods: This article contains a review of the literature of published studies on the topic of gastric cancer and peritoneal metastasis.
Results: The prognosis of patients with gastric cancer peritoneal carcinomatosis shows an extremely limited median survival of 7 months under palliative second-line systemic treatment. The median survival time increased to 12 months with cytoreductive surgery and in combination with HIPEC showed a positive effect on survival in individual studies.
Expert opinion: Treatment recommendations for patients with peritoneal metastases of gastric cancer should be carried out by experts in surgical reference centers.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Das peritoneal metastasierte Magenkarzinom ist mit einer äußerst schlechten Prognose assoziiert. Entwickelte multimodale therapeutische Konzepte, welche eine Kombination aus perioperativer Systemtherapie und zytoreduktiver Chirurgie mit hyperthermer intraperitonealer Chemotherapie (HIPEC) beinhalten, zeigen Erfolg versprechende Ergebnisse hinsichtlich der Verbesserung des Langzeitüberlebens.
Methoden: Diese Arbeit beinhaltet eine Literaturrecherche zu publizierten Studien zum Thema Magenkarzinom und peritoneale Metastasierung.
Ergebnisse: Die Prognose des peritoneal metastasierten Magenkarzinoms ist mit einem medianen Überleben von nur 7 Monaten unter palliativer Zweitliniensystemtherapie äußerst limitiert. Eine zytoreduktive Chirurgie ermöglicht im Mittel ein medianes Überleben von 12 Monaten; eine zusätzliche HIPEC zeigte in einzelnen Studien gute Auswirkungen auf das Überleben.
Expertenmeinung: Behandlungsempfehlungen für Patienten mit peritoneal metastasiertem Magenkarzinom sollten durch Experten in chirurgischen Referenzzentren erfolgen.
Keywords: Cytoreduction; Hyperthermia; Intraperitoneal chemotherapy; Intraperitoneal metastasis; Morbidity.
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