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Review
. 2021 May;54(3):217-222.
doi: 10.1007/s00391-021-01860-4. Epub 2021 Feb 25.

[Frailty in chronic kidney disease]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Frailty in chronic kidney disease]

[Article in German]
Clemens Grupp. Z Gerontol Geriatr. 2021 May.

Abstract

The prevalence of frailty is very high in patients with chronic renal insufficiency and increases with its severity. A number of factors associated with chronic renal insufficiency appear to favor the frequent occurrence of frailty in these patients. In addition to its unfavorable impact on the quality of life, morbidity and mortality, frailty is an important criterion in setting treatment goals for chronic kidney disease as well as in the decision whether to undergo dialysis treatment or conservative treatment without dialysis and also in listing a patient for a kidney transplantation. There is still uncertainty about the measures to improve the effects of frailty in patients with chronic kidney insufficiency. These can vary considerably depending on the stage and course of the kidney disease and external circumstances. Individual physical, psychological or emotional problems can be identified on the basis of a geriatric assessment including a social anamnesis. This forms the foundation for tailored measures, such as advice on how to behave when suffering from kidney disease, training therapy and rehabilitation. Patients with renal insufficiency seem to benefit from the latter to a similar extent as patients without kidney disease. Thus, an early assessment of frailty-associated problems in patients with chronic renal insufficiency could help to identify deficits as soon as possible and, by measures adapted to the situation, to achieve an improvement in the quality of life and/or prognosis of these patients.

Die Prävalenz von Frailty ist bei Patienten mit chronischer Niereninsuffizienz recht hoch und nimmt mit deren Schweregrad zu. Eine Reihe mit einer chronischen Niereninsuffizienz assoziierter Faktoren begünstigt offenbar das häufige Auftreten von Frailty in dieser Patientengruppe. Neben ihrem ungünstigen Einfluss auf Lebensqualität, Morbidität und Mortalität ist Frailty ein bedeutsames Kriterium bei der Festlegung der Therapieziele bei einer chronischen Nierenerkrankung, bei der Entscheidung für eine Dialysebehandlung oder für eine konservative Behandlung ohne Dialyse und bei der Listung eines Patienten für eine Nierentransplantation. Über die Maßnahmen zur Besserung der Auswirkungen von Frailty bei Patienten mit chronischer Niereninsuffizienz herrscht noch Unsicherheit. Je nach Stadium und Verlauf der Nierenerkrankung und den äußeren Umständen können diese recht unterschiedlich sein. Anhand eines geriatrischen Assessments, einschließlich einer Sozialanamnese, lassen sich individuelle physische, psychische oder emotionale Probleme erkennen. Dieses bildet die Grundlage für bedarfsgerechte Maßnahmen wie beispielsweise Schulungen zum Verhalten bei Nierenerkrankung, Trainingstherapie und Rehabilitation. Von Letzterer scheinen Patienten mit Niereninsuffizienz in ähnlichem Maß zu profitieren wie Nierengesunde. So könnte die frühzeitige Abklärung Frailty-assoziierter Probleme bei Patienten mit chronischer Niereninsuffizienz dazu beitragen, Defizite baldmöglichst zu erkennen und durch situationsgerecht angepasste Maßnahmen eine Verbesserung von Lebensqualität und/oder Prognose bei diesen Patienten zu erreichen.

Keywords: Dialysis; Geriatric assessment; Kidney transplantation; Renal insufficiency; Sarcopenia.

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References

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