Prevalence and risk factors of colonisation with vancomycin-resistant Enterococci faecium upon admission to Germany's largest university hospital
- PMID: 33643773
- PMCID: PMC7894188
- DOI: 10.3205/dgkh000377
Prevalence and risk factors of colonisation with vancomycin-resistant Enterococci faecium upon admission to Germany's largest university hospital
Abstract
Background: Hospital-acquired infections due to vancomycin-resistant enterococci (VRE) are emerging globally. The aims of our study were to estimate VRE colonisation prevalence in patients upon admission, to determine possible risk factors for VR E. faecium acquisition that already exist in the outpatient setting, and to monitor whether VRE-colonised patients developed a VRE infection during their current hospital stay. Methods: In 2014 and 2015, patients admitted to non-intensive care units were screened for rectal VRE carriage. The study patients filled out a questionnaire on potential risk factors. Analyses were restricted to VR E. faecium carriage. All patients with VRE colonisation were retrospectively monitored for infections with VRE during their current hospital stay. Results: In 4,013 enrolled patients, the VRE colonisation prevalence upon admission was 1.2% (n=48), and colonisation prevalence was 1.1% (n=45) for VR E. faecium. Only one VRE-colonised patient developed an infection with the detection of a VRE, among others. Colonisation with VR E. faecium was associated with current antibiotic use. Risk factors of VR E. faecium colonisation upon admission were increasing age, previous colonisation or infection with multidrug resistant organisms, sampling year 2015, and, within the previous six months, antibiotic exposure, a stay at a rehabilitation center, and a hospital stay. Conclusions: We observed that antibiotic treatment which occurred prior admission influenced VR E. faecium prevalence upon admission. Thus, wise antibiotic use in outpatient settings plays a major role in the prevention of VR E. faecium acquisition.
Hintergrund: Krankenhausinfektionen durch Vancomycin-resistente Enterokokken (VRE) nehmen weltweit deutlich zu. Ziel unserer Studie war es, die Prävalenz der VRE-Kolonisation bei Patienten zum Zeitpunkt ihrer stationären Aufnahme zu bestimmen, mögliche Risikofaktoren für den Erwerb von VR E. faecium, die bereits im ambulanten Bereich bestehen können, zu beschreiben und nachzuverfolgen, ob VRE-kolonisierte Patienten während ihres aktuellen Krankenhausaufenthalts eine VRE-Infektion entwickeln.Methoden: In den Jahren 2014 und 2015 wurden Patienten, die auf Nicht-Intensivstationen aufgenommen wurden, auf rektale VRE-Kolonisation untersucht. Die Studienpatienten füllten einen Fragebogen zu potenziellen Risikofaktoren aus. Nachfolgende Analysen wurden auf VR E. faecium Trägertum beschränkt. Alle Patienten mit VRE-Kolonisation wurden retrospektiv auf Infektionen mit VRE im Rahmen des aktuellen Krankenhausaufenthaltes nachverfolgt. Ergebnisse: Bei 4.013 in die Studie aufgenommenen Patienten betrug die VRE-Kolonisationprävalenz bei der Aufnahme 1,2% (n=48) und die für VR E. faecium 1,1% (n=45). Nur ein Patient mit Nachweis von VRE bei Aufnahme entwickelte während des stationären Aufenthaltes eine Infektion mit Nachweis von VRE. Die VR E. faecium-Kolonisation war mit dem aktuellen Antibiotikaeinsatz assoziiert. Risikofaktoren für eine VR E. faecium-Kolonisation bei stationärer Aufnahme waren zunehmendes Alter, eine frühere Kolonisation oder Infektion mit multiresistenten Erregern, und Probenentnahme im Jahr 2015. Folgende Faktoren der letzten sechs Monate waren zudem mit VR E. faecium-Kolonisation assoziiert: Antibiotikaeinnahme, Aufenthalt in einem Rehabilitationszentrum und Krankenhausaufenthalt.Schlussfolgerungen: Wir beobachteten, dass eine antibiotische Behandlung, die vor der stationären Aufnahme erfolgte, die VR E. faecium-Prävalenz bei Aufnahme beeinflusste. Daraus kann geschlossen werden, dass der weise Einsatz von Antibiotika im ambulanten Versorgungsbereich eine wichtige Rolle bei der Prävention von VR E. faecium-Kolonisation spielt.
Keywords: admission prevalence; risk factors; vancomycin-resistant E. faecium; vancomycin-resistant enterococcus.
Copyright © 2021 Bui et al.
Conflict of interest statement
The authors declare that they have no competing interests.
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