[Allocation of limited resources in intensive and emergency medical care]
- PMID: 33682018
- PMCID: PMC7937429
- DOI: 10.1007/s00063-021-00798-0
[Allocation of limited resources in intensive and emergency medical care]
Abstract
Background: Demographic change, medical progress, pandemics, and mass casualty events may cause an increased demand for intensive and emergency medical care resources. There is thus a definite need for fair allocation criteria.
Objective: The rationale, structure, and criteria for allocation of intensive and emergency medical care resources are presented and discussed.
Materials and methods: Analysis and discussion of German literature about the topic.
Results and conclusions: Decisions on the allocation of intensive and emergency medical care resources are made on different levels (micro-, meso-, and macrolevel). They shall fulfill minimum demands in terms of procedure and content. Consequent and careful examination of indication and evidence of therapeutic decisions as well as consequent and careful examination of the patient's definite or presumed consent helps to take responsibility for fair allocation decisions.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Durch demographischen Wandel und medizinischen Fortschritt kann es zu einem stetigen, durch Pandemien oder andere Großschadenslagen zu einem akuten Mehrbedarf an intensiv- und notfallmedizinischen Ressourcen kommen, der die verfügbaren Mittel übersteigt. Es werden daher zwangsläufig Kriterien zur gerechten Verteilung der vorhandenen Ressourcen benötigt.
Ziel der arbeit: Hintergrund, Struktur und Kriterien verteilungsethischer Entscheidungen bei knappen Ressourcen in der Intensiv- und Notfallmedizin werden dargestellt und diskutiert.
Material und methoden: Die deutschsprachige Literatur zum Thema wird analysiert und erörtert.
Ergebnisse und diskussion: Entscheidungen über knappe Ressourcen werden auf unterschiedlichen Ebenen (Mikro‑, Meso- und Makroebene) getroffen und verantwortet und sollen verschiedenen prozeduralen und inhaltlichen Mindeststandards gerecht werden. Bereits unter konsequenter sorgfältiger Prüfung von Therapieindikationen, vorhandener oder fehlender Evidenz sowie des mutmaßlichen, vorausverfügten oder geäußerten Patientenwillen lässt sich der Verantwortung, ethisch verantwortliche Verteilungsentscheidungen zu treffen, gerecht werden.
Keywords: Health care rationing; Health priorities; Health resources; Resource allocation; Triage.
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