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Review
. 2021;35(2):83-96.
doi: 10.1007/s00398-021-00424-3. Epub 2021 Mar 10.

[Depiction of cardiovascular surgery in the current modified German DRG system 2021]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Depiction of cardiovascular surgery in the current modified German DRG system 2021]

[Article in German]
Dominik Franz et al. Z Herz Thorax Gefasschir. 2021.

Abstract

Introduction: The year 2020 will always stand in the shadow of the pandemic triggered by the coronavirus 2019 (COVID-19). The first three quarter years of 2020 were characterized by an unprecedented reduction of elective inpatient services and a prioritization of intensive care capacity for the treatment of COVID-19 patients. This also resulted in clear consequences for the services provided in cardiac surgery. In addition, during the course of the year the personnel in hospitals were confronted with a plethora of amendments in the legal framework conditions. Nevertheless, the modified German diagnosis-related groups (G-DRG) system 2021 was calculated by the Institute for the Remuneration System in Hospitals (InEK). This article describes and assesses the most important amendments of the modified G‑DRG system 2021 for cardiac, thoracic and vascular surgery.

Methods: Analysis of the relevant diagnoses, procedures and G‑DRG structures in the system versions for 2020 and 2021 based on the information published by the InEK and the German Federal Institute for Drugs and Medical Devices (BfArM).

Results: Expansions of the relevant classification systems for diagnoses (ICD-10-GM 2021) and procedures (OPS 2021) lead to an increase in specific coding of essential interventions and operations in cardiovascular surgery. Within the framework of the adaptation of the G‑DRG structures, the condensation of the previous fixed rates for heart transplantation to G‑DRG A05Z and devaluation of coronary bypass operations and reconstructive vascular interventions are particularly important.

Conclusion: For cardiovascular surgery there are manifold amendments with sometimes substantial repercussions for the case proceeds. Additionally, for many German hospitals the effects of the corona pandemic are not yet finally foreseeable. A further increasingly more urgent influencing factor particularly affecting vascular medicine is the increasing pressure to promote outpatient treatment. In this respect, the catalogue for outpatient operations in hospitals (AOP), which is expected in 2022 and will presumably be much expanded, will once again clearly increase the enforcement of outpatient performance of services that were previously performed as inpatient treatment.

Einleitung: Das Jahr 2020 wird immer im Schatten der durch die „coronavirus disease 2019“ (COVID-19) ausgelösten Pandemie stehen. Die ersten 3 Quartale 2020 waren geprägt von einem beispiellosen Herunterfahren der elektiven stationären Leistungserbringung und einem Freihalten von Intensivkapazitäten für die Behandlung von COVID-19-Patienten. Auch für die Herzchirurgie resultierten dadurch deutliche Auswirkungen auf die Leistungserbringung. Die Akteure in den Kliniken waren im Jahresverlauf zusätzlich mit einer Fülle von Änderungen der gesetzlichen Rahmenbedingungen konfrontiert. Dennoch wurde das aG-DRG-System 2021 durch das Institut für das Entgeltsystem im Krankenhaus (InEK) kalkuliert. Dieser Beitrag beschreibt und bewertet die wesentlichen Veränderungen des aG-DRG-Systems 2021 für die Herz-Thorax- und Gefäßchirurgie.

Methodik: Analyse der relevanten Diagnosen, Prozeduren und G‑DRG-Strukturen in den Systemversionen 2020 und 2021 anhand der durch InEK und das Bundesinsitut für Arzneimittel und Medizinprodukte (BfArM) publizierten Informationen.

Ergebnisse: Erweiterungen der relevanten Klassifikationssysteme für Diagnosen (ICD-10-GM 2021) und Prozeduren (OPS 2021) führen zu einer Zunahme spezifischerer Kodierungen von wesentlichen Interventionen und Operationen der Herz- und Gefäßchirurgie. Im Rahmen der Anpassung der G‑DRG-Strukturen sind besonders die Kondensation der bisherigen Fallpauschalen für die Herztransplantation zur aG-DRG A05Z und Abwertungen koronarer Bypassoperationen und rekonstruktiver Gefäßeingriffe zu nennen.

Schlussfolgerung: Für die Herz- und Gefäßchirurgie finden sich vielfältige Veränderungen mit z. T. erheblichen Auswirkungen auf die Fallerlöse. Hinzu kommt, dass die Auswirkungen der „Coronapandemie“ für viele deutsche Kliniken noch nicht abschließend absehbar sind. Ein weiterer, immer dringlicherer insbesondere die Gefäßmedizin betreffende Einflussfaktor ist der zunehmende Druck zur Ambulantisierung von Leistungen. Hier wird der im Jahre 2022 erwartete und voraussichtlich deutlich erweiterte Katalog für Ambulantes Operieren im Krankenhaus (AOP-Katalog) den Zwang zur ambulanten Erbringung bisher noch stationär erbrachter Leistungen sicher noch einmal deutlich erhöhen.

Keywords: Coding; Health economics; Healthcare financing; International classification of diseases; Thoracic surgery.

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References

    1. Heilemann K, Schlottmann N. G-DRG-System und Kodierrichtlinien (DKR) 2021. Krankenhaus. 2021;1:21–36.
    1. Institut für das Entgeltsystem im Krankenhaus gGmbH . Fallpauschalen-Katalog 2021. 2020.
    1. Institut für das Entgeltsystem im Krankenhaus gGmbH . Abschlussbericht Weiterentwicklung des aG-DRG-Systems für das Jahr 2021. 2020.
    1. Institut für das Entgeltsystem im Krankenhaus gGmbH . Deutsche Kodierrichtlinien 2021. 2020.
    1. BfArM . Operationen- und Prozedurenschlüssel (OPS) Version 2021. 2020.

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