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Review
. 2021 Dec;69(12):1002-1008.
doi: 10.1007/s00106-021-00996-4. Epub 2021 Mar 17.

[Neuromonitoring of the cochlear nerve during vestibular schwannoma resection and simultaneous cochlear implantation. German version]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Neuromonitoring of the cochlear nerve during vestibular schwannoma resection and simultaneous cochlear implantation. German version]

[Article in German]
Nora M Weiss et al. HNO. 2021 Dec.

Abstract

Vestibular schwannomas (VS) are benign tumors that originate from the nerve sheath of one of the two vestibular nerves. VS can have a severe impact on everyday life of the patient and may lead to symptoms such as vertigo, hearing loss (e.g., as sudden deafness), deafness, and tinnitus. Treatment concepts include observational waiting with regular imaging control ("wait and scan"), radiotherapy, or surgical resection. Depending on the size of the tumor and status of functional hearing, the surgical approach may be retrosigmoidal, transtemporal, retrolabyrinthine, or translabyrinthine. The translabyrinthine approach always results in complete deafness due to opening of the bony labyrinth. If the nerve structure of the cochlear nerve is preserved, hearing rehabilitation with a cochlear implant (CI) may be successful. In this article the surgical technique for microsurgical resection of VS using a translabyrinthine approach with simultaneous cochlear implantation under intraoperative monitoring of the cochlear nerve by electrical stimulation is presented.

Das Vestibularisschwannom (VS) ist ein gutartiger Tumor, der von der Nervenscheide einer der beiden Vestibularnerven ausgeht. VS können gravierende Auswirkungen auf den Alltag der Betroffenen haben und zum Bild eines peripher-vestibulären Schwindels führen sowie zusätzlich mit einer Hörminderung, z. B. als „Hörsturz“ bis hin zur Ertaubung, und mit Tinnitus einhergehen. Zu den Konzepten der Therapie zählen das beobachtende Zuwarten mit regelmäßiger Bildgebungskontrolle („wait and scan“), die Radiotherapie oder eine chirurgische Resektion. Die Chirurgie kann je nach Größe des Tumors und Status des funktionellen Gehörs von retrosigmoidal, transtemporal, retrolabyrinthär oder von translabyrinthär erfolgen. Der translabyrinthäre Zugang resultiert aufgrund der Eröffnung des knöchernen Labyrinths immer in einer vollständigen Ertaubung. Bei erhaltener Nervenstruktur des N. cochlearis kann eine Hörrehabilitation durch ein Cochleaimplantat (CI) erfolgreich sein. In dem vorliegenden Artikel wird eine Technik zum intraoperativen Monitoring des N. cochlearis durch eine elektrische Stimulation bei der mikrochirurgischen Resektion des Vestibularisschwannoms über einen translabyrinthären Zugang mit simultaner Cochleaimplantation vorgestellt.

Keywords: Acoustic neuroma; Audiologic rehabilitation; Cochlear implants; Hearing loss; Tinnitus.

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