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Review
. 2021 May;61(5):458-469.
doi: 10.1007/s00117-021-00840-4. Epub 2021 Mar 29.

[Atypical arthritis of the hands : Collagenosis-part 1]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Atypical arthritis of the hands : Collagenosis-part 1]

[Article in German]
Matthias Bollow. Radiologe. 2021 May.

Abstract

Background: Systemic lupus erythematosus (SLE) is a gynecotropic autoimmune vasculitis with manifestations in various organ systems including the skin, internal organs, and joints.

Objective: Presentation of the atypical arthritis patterns of the hands in SLE as the most common autoimmunologic rheumatologic disease from the group of collagenoses in the context of clinical and serological findings and considering the classification criteria of the American College of Rheumatology compared to rheumatoid arthritis (RA) and psoriatic arthritis (PsA).

Materials and methods: Narrative review based on the current literature on the subject from a radiological and rheumatological point of view.

Results: In 80-90% of all SLE cases, hand joint manifestations can be detected, mostly in the form of non-erosive oligo- or polyarthralgias with the picture of so-called luxation arthropathies and with the pattern of a so-called Jaccoud's or Lupus' syndrome, which are accompanied by "carpal instability" in 15% of cases. In association with an antiphospholipid antibody syndrome, ischemic osteonecrosis may occur in 5-50% of SLE, predominantly in weight-bearing areas of the skeleton, and less frequently in the carpal bones or metacarpal heads. The rare rhupus syndrome comprises patients with overlap of RA and SLE features.

Conclusions: Due to the heterogeneity of the symptoms and the often individually very different courses, the diagnosis of SLE can be difficult. Since new drug therapy concepts have significantly increased the 5‑year survival rates of SLE from 0% in the 1950s to 70-90% in recent decades, a timely and definite diagnosis is necessary, to which radiologists can also contribute by correctly classifying the image morphological SLE arthritis patterns in the hands.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Der systemische Lupus erythematodes (SLE) ist eine gynäkotrope Autoimmunvaskulitis mit Manifestationen an verschiedenen Organsystemen wie der Haut, den inneren Organen und den Gelenken.

Ziel der arbeit: Präsentation der im Vergleich zur rheumatoiden Arthritis (RA) und Psoriasisarthritis (PsA) differenten atypischen manuellen Arthritismuster beim SLE als der häufigsten autoimmunologischen rheumatologischen Erkrankung aus dem Formenkreis der Kollagenosen im Kontext mit den klinischen und serologischen Befunden und unter Berücksichtigung der Klassifikationskriterien des American College of Rheumatology.

Material und methoden: Narratives Review auf dem Boden der aktuellen Literatur zum Thema aus radiologischer und rheumatologischer Sicht.

Ergebnisse: In 80–90 % aller SLE-Fälle lassen sich manuelle Gelenkmanifestationen meist in Form nichterosiver Oligo- oder Polyarthralgien mit dem Bild sog. Luxationsarthropathien und mit dem Muster eines Jaccoud- bzw. Lupus-Syndroms nachweisen, welche in 15 % der Fälle mit einer karpalen Instabilität einhergehen. In der Assoziation mit einem Antiphospholipid-Antikörper-Syndrom können beim SLE in 5–50 % der Fälle ischämische Osteonekrosen überwiegend an den gewichttragenden Skelettabschnitten, seltener auch an den Handwurzelknochen oder Metakarpusköpfchen auftreten. Beim seltenen Rhupus-Syndrom handelt es sich um Patienten mit Überlappungen von RA- und SLE-Merkmalen.

Diskussion: Durch die Heterogenität der Symptome und die oft individuell sehr unterschiedlichen Verläufe kann die Diagnostik eines SLE erschwert sein. Da durch neue medikamentöse Therapiekonzepte eine signifikante Anhebung der 5‑Jahres-Überlebensraten von 0 % in den 1950er Jahren auf 70–90 % in den letzten Jahrzehnten beim SLE zu verzeichnen war, ist eine rechtzeitige eindeutige Diagnose erforderlich, zu der auch die Radiologen durch korrekte Einordnungen der bildmorphologischen manuellen SLE-Arthritismuster beitragen können.

Keywords: Hand arthritis patterns; Jaccoud’s syndrome; Lupus syndrome; Luxation arthropathy; Systemic lupus erythematosus.

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