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Review
. 2021 May;60(5):617-623.
doi: 10.1007/s00120-021-01523-7. Epub 2021 Apr 21.

[Metabolic acidosis in neobladder patients : Risk factors and treatment options]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Metabolic acidosis in neobladder patients : Risk factors and treatment options]

[Article in German]
Marius Cristian Butea-Bocu et al. Urologe A. 2021 May.

Abstract

Background: In cystectomy patients who underwent neobladder creation, the intestinal mucosa of the neobladder is in constant contact with urine, which may result in chronic metabolic acidosis (CMA) due to specific absorption capabilities of the intestinal mucosa. Despite being a prevalent comorbidity, the risk factors for CMA and its diagnostic parameters are poorly understood.

Objectives: This review examines the risk factors associated with the development of CMA and their prevalence in patients with a neobladder.

Materials and methods: We conducted a systematic literature search using the PubMed database to detect studies about the topics CMA and neobladder that were published between 2000 and 2020. The prevalence and risk factors for CMA in neobladder patients were assessed by reviewing 23 studies.

Results: Acidosis is most prevalent during the first year after surgery (25-70%). Risk factors are renal failure, high continence, old age and diabetes mellitus.

Conclusions: The prevalence of CMA is at its highest during the early postoperative period for neobladder patients, so for this time period, weekly diagnostic investigations are recommended according to the German S3-guidelines for the "Früherkennung, Diagnose, Therapie und Nachsorge des Harnblasenkarzinomsent für Neoblasepatienten". Blood gas tests should not only be used to analyze the pH value but also to detect and counteract acid-base imbalance issues in time. The recommended normalization of serum bicarbonate levels with oral bicarbonate follows patient-specific therapy strategies.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Bei Zystektomiepatienten mit angelegter Neoblase befindet sich das Darmgewebe der Neoblase im ständigen Kontakt mit Urin, womit über die Absorptionseigenschaften des Darmgewebes eine chronisch-metabolische Azidose (cmA) auftreten kann. Die Risikofaktoren für die cmA sind trotz der hohen Prävalenz dieser Komorbidität weitgehend unbekannt und die Diagnoseparameter uneinheitlich.

Fragestellung: Welche Risikofaktoren stehen in Zusammenhang mit der Ausbildung einer chronischen metabolischen Azidose bei cmA-Patienten und wie häufig tritt diese auf?

Material und methode: Mittels einer systematischen Literaturrecherche in PubMed wurden Studien im Zeitraum von 2000–2020 zum Thema cmA und Neoblase gesucht. Es wurde an Hand von 23 Studien die Prävalenz und Risikofaktoren der cmA in Neoblasepatienten untersucht.

Ergebnisse: Die Azidose tritt bei Neoblasepatienten am häufigsten innerhalb des ersten Jahres nach Neoblasenanlage auf (25–70 %). Risikofaktoren, die mit ihrem Auftreten korrelieren, sind Niereninsuffizienz, gute Kontinenz, hohes Alter und Diabetes mellitus.

Schlussfolgerungen: In der frühen postoperativen Phase ist die Prävalenz der cmA bei Neoblasepatienten am größten, entsprechend empfiehlt sich für diesen Zeitraum eine wöchentliche Diagnostik gemäß der aktuellen S3-Leitlinie zur Früherkennung, Diagnose, Therapie und Nachsorge des Harnblasenkarzinoms für Neoblasepatienten. Die Blutgasanalyse sollte neben des pH-Wertes auch mittels des BE-Wertes zur Diagnose einer cmA genutzt werden, um Entgleisungen des Säure-Basen-Haushalts frühzeitig zu erkennen und zu therapieren. Die empfohlene Normalisierung des Bicarbonatspiegels mittels oralen Bicarbonats erfolgt über patientenindividuelle Therapieschemata.

Keywords: Acid-base imbalance; Chronic metabolic acidosis; Cystectomy; Oral bicarbonate substitution; Renal failure.

PubMed Disclaimer

References

Literatur

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