Skip to main page content
U.S. flag

An official website of the United States government

Dot gov

The .gov means it’s official.
Federal government websites often end in .gov or .mil. Before sharing sensitive information, make sure you’re on a federal government site.

Https

The site is secure.
The https:// ensures that you are connecting to the official website and that any information you provide is encrypted and transmitted securely.

Access keys NCBI Homepage MyNCBI Homepage Main Content Main Navigation
Review
. 2021 Dec;46(6):550-557.
doi: 10.1007/s00059-021-05032-3. Epub 2021 Apr 28.

Risk stratification for sudden cardiac death in patients with heart failure : Emerging role of imaging parameters

Affiliations
Review

Risk stratification for sudden cardiac death in patients with heart failure : Emerging role of imaging parameters

Ikram Kammoun et al. Herz. 2021 Dec.

Abstract

Background: Heart failure with reduced ejection fraction is a common condition that has a poor prognosis. Accurate selection of patients with ischemic heart disease and idiopathic dilated cardiomyopathy, who are at risk of sudden cardiac death (SCD), remains a challenge. In these cases, current indications for implantable cardioverter-defibrillators (ICD) rely almost entirely on left ventricular ejection fraction. However, this parameter is insufficient. Recently, noninvasive imaging has provided insight into the mechanism underlying SCD using myocardial deformation on echocardiography and magnetic resonance imaging. The aim of this review article was to underline the emerging role of these novel parameters in identifying high-risk patients.

Methods: A literature search was carried out for reports published with the following terms: "sudden cardiac death," "heart failure," "noninvasive imaging," "echocardiography," "deformation," "magnetic resonance imaging," and "ventricular arrhythmia." The search was restricted to reports published in English.

Results: The findings of this analysis suggest that cardiac magnetic resonance imaging and strain assessment by echocardiography, particularly longitudinal strain, can be promising techniques for cardiovascular risk stratification in patients with heart failure.

Conclusion: In future, risk stratification of arrhythmia and patient selection for ICD placement may rely on a multiparametric approach using combinations of imaging modalities in addition to left ventricular ejection fraction.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die Herzinsuffizienz mit reduzierter Ejektionsfraktion ist eine häufige Erkrankung mit schlechter Prognose. Die genaue Auswahl von Patienten mit koronarer Herzkrankheit und idiopathischer dilatativer Kardiomyopathie, bei denen das Risiko des plötzlichen Herztods besteht, bleibt eine Herausforderung. In diesen Fällen basieren die aktuellen Indikationen für implantierbare kardiale Defibrillatoren (ICD) fast vollständig auf der linksventrikulären Ejektionsfraktion. Allerdings ist dieser Parameter unzureichend. In letzter Zeit hat die nichtinvasive Bildgebung anhand der myokardialen Deformation in der Echokardiographie und in der Magnetresonanztomographie (MRT) Einblicke in den Mechanismus eröffnet, der dem plötzlichen Herztod zugrunde liegt. Ziel der vorliegenden Übersichtsarbeit war es, die aufkommende Bedeutung dieser neuen Parameter für die Erkennung von Hochrisikopatienten hervorzuheben.

Methoden: Dazu wurde eine Literatursuche in Bezug auf Publikationen mit den folgenden Begriffen durchgeführt: „sudden cardiac death“, „heart failure“, „noninvasive imaging“, „echocardiography“, „deformation“, „magnetic resonance imaging“ und „ventricular arrhythmia“. Die Suche war begrenzt auf englischsprachig veröffentlichte Arbeiten.

Ergebnisse: Die Ergebnisse dieser Auswertung weisen darauf hin, dass die kardiale MRT und die Beurteilung des Strains mittels Echokardiographie, insbesondere des longitudinalen Strains, vielversprechende Ansätze für die kardiovaskuläre Risikostratifizierung bei Patienten mit Herzinsuffizienz sein können.

Schlussfolgerung: In Zukunft könnten die Risikostratifizierung für Arrhythmien und die Patientenauswahl für eine ICD-Implantation auf einem multiparametrischen Ansatz basieren, bei dem Kombinationen von Bildgebungsmodalitäten zusätzlich zur linksventrikulären Ejektionsfraktion verwendet werden.

Keywords: Cardiac failure; Echocardiography; Magnetic resonance imaging; Myocardial deformation; Sudden cardiac arrest.

PubMed Disclaimer

Similar articles

Cited by

  • Mechanical circulatory support in ventricular arrhythmias.
    Tavazzi G, Dammassa V, Colombo CNJ, Arbustini E, Castelein T, Balik M, Vandenbriele C. Tavazzi G, et al. Front Cardiovasc Med. 2022 Oct 11;9:987008. doi: 10.3389/fcvm.2022.987008. eCollection 2022. Front Cardiovasc Med. 2022. PMID: 36304552 Free PMC article. Review.

References

    1. Zipes DP, Wellens HJ (1998) Sudden cardiac death. Circulation 98(21):2334–2351 - PubMed
    1. Tamburro P, Wilber D (1992) Sudden death in idiopathic dilated cardiomyopathy. Am Heart J 124(4):1035–1045 - PubMed
    1. Ezekowitz JA, Armstrong PW, McAlister FA (2003) Implantable cardioverter defibrillators in primary and secondary prevention: a systematic review of randomized, controlled trials. Ann Intern Med 138(6):445–452 - PubMed
    1. Bardy GH, Lee KL, Mark DB, Poole JE, Packer DL, Boineau R et al (2005) Amiodarone or an implantable cardioverter-defibrillator for congestive heart failure. N Engl J Med 352(3):225–237 - PubMed
    1. Moss AJ, Zareba W, Hall WJ, Klein H, Wilber DJ, Cannom DS et al (2002) Prophylactic implantation of a defibrillator in patients with myocardial infarction and reduced ejection fraction. N Engl J Med 346(12):877–883 - PubMed

LinkOut - more resources