Risk stratification for sudden cardiac death in patients with heart failure : Emerging role of imaging parameters
- PMID: 33909114
- DOI: 10.1007/s00059-021-05032-3
Risk stratification for sudden cardiac death in patients with heart failure : Emerging role of imaging parameters
Abstract
Background: Heart failure with reduced ejection fraction is a common condition that has a poor prognosis. Accurate selection of patients with ischemic heart disease and idiopathic dilated cardiomyopathy, who are at risk of sudden cardiac death (SCD), remains a challenge. In these cases, current indications for implantable cardioverter-defibrillators (ICD) rely almost entirely on left ventricular ejection fraction. However, this parameter is insufficient. Recently, noninvasive imaging has provided insight into the mechanism underlying SCD using myocardial deformation on echocardiography and magnetic resonance imaging. The aim of this review article was to underline the emerging role of these novel parameters in identifying high-risk patients.
Methods: A literature search was carried out for reports published with the following terms: "sudden cardiac death," "heart failure," "noninvasive imaging," "echocardiography," "deformation," "magnetic resonance imaging," and "ventricular arrhythmia." The search was restricted to reports published in English.
Results: The findings of this analysis suggest that cardiac magnetic resonance imaging and strain assessment by echocardiography, particularly longitudinal strain, can be promising techniques for cardiovascular risk stratification in patients with heart failure.
Conclusion: In future, risk stratification of arrhythmia and patient selection for ICD placement may rely on a multiparametric approach using combinations of imaging modalities in addition to left ventricular ejection fraction.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die Herzinsuffizienz mit reduzierter Ejektionsfraktion ist eine häufige Erkrankung mit schlechter Prognose. Die genaue Auswahl von Patienten mit koronarer Herzkrankheit und idiopathischer dilatativer Kardiomyopathie, bei denen das Risiko des plötzlichen Herztods besteht, bleibt eine Herausforderung. In diesen Fällen basieren die aktuellen Indikationen für implantierbare kardiale Defibrillatoren (ICD) fast vollständig auf der linksventrikulären Ejektionsfraktion. Allerdings ist dieser Parameter unzureichend. In letzter Zeit hat die nichtinvasive Bildgebung anhand der myokardialen Deformation in der Echokardiographie und in der Magnetresonanztomographie (MRT) Einblicke in den Mechanismus eröffnet, der dem plötzlichen Herztod zugrunde liegt. Ziel der vorliegenden Übersichtsarbeit war es, die aufkommende Bedeutung dieser neuen Parameter für die Erkennung von Hochrisikopatienten hervorzuheben.
Methoden: Dazu wurde eine Literatursuche in Bezug auf Publikationen mit den folgenden Begriffen durchgeführt: „sudden cardiac death“, „heart failure“, „noninvasive imaging“, „echocardiography“, „deformation“, „magnetic resonance imaging“ und „ventricular arrhythmia“. Die Suche war begrenzt auf englischsprachig veröffentlichte Arbeiten.
Ergebnisse: Die Ergebnisse dieser Auswertung weisen darauf hin, dass die kardiale MRT und die Beurteilung des Strains mittels Echokardiographie, insbesondere des longitudinalen Strains, vielversprechende Ansätze für die kardiovaskuläre Risikostratifizierung bei Patienten mit Herzinsuffizienz sein können.
Schlussfolgerung: In Zukunft könnten die Risikostratifizierung für Arrhythmien und die Patientenauswahl für eine ICD-Implantation auf einem multiparametrischen Ansatz basieren, bei dem Kombinationen von Bildgebungsmodalitäten zusätzlich zur linksventrikulären Ejektionsfraktion verwendet werden.
Keywords: Cardiac failure; Echocardiography; Magnetic resonance imaging; Myocardial deformation; Sudden cardiac arrest.
© 2021. Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
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