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. 2021 Nov;82(6):382-390.
doi: 10.1007/s00056-020-00277-9. Epub 2021 Apr 30.

Evaluation of anteroposterior and vertical stability 25 years after Angle class II division 1 treatment with cervical headgear

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Evaluation of anteroposterior and vertical stability 25 years after Angle class II division 1 treatment with cervical headgear

Sara Ramos Braga Santos et al. J Orofac Orthop. 2021 Nov.

Abstract

Purpose: The goal was to investigate long-term (minimum 20 years) skeletal and dental changes in Angle class II division 1 patients treated with full-fixed orthodontic appliances and cervical pull headgear.

Methods: A longitudinal retrospective study was performed with 20 orthodontic patients, who were treated exclusively by one experienced clinician and whose treatment had been completed a minimum of 20 years ago. Former patients who had been treated from the mid-1970s to the early 1990s were actively sought. After the recall, 20 patients agreed to participate in the study. Lateral cephalometric radiographs at pretreatment (T1), posttreatment (T2), and long-term follow-up (T3) were digitized and measurements were performed. Angular variables used were SNA, SNB, ANB, OcclPl-FH, PalPl-FH, GoMe-FH, 1‑NA, and Y axis. Linear measures were A‑NPerp, Pg-NPerp, 1‑NAmm, Wits, and LAFH.

Results: From T1 to T2, a significant reduction (p < 0.01) in ANB angle from 4.70 to 2.48° and in Wits value from 3.42 to 0.98 mm were observed. It was also noticed a significant increase (p < 0.01) in LAFH from 62.02 to 67.39 mm, probably due to normal facial growth. From T2 to T3, these variables remained stable. No significant changes were observed for any other measure in any of the periods studied.

Conclusions: In the assessed sample, Angle class II division 1 patients treated with cervical pull headgear presented cephalometric outcome stability of treatment, even after a long-term follow-up of a mean of 25 years postretention.

Zusammenfassung: ZIELSETZUNG: Ziel war es, langfristige (mindestens 20 Jahre) skelettale und dentale Veränderungen bei Angle-Klasse-II/1-Patienten zu untersuchen, die mit vollfixierten kieferorthopädischen Apparaturen und zervikalem Zug-Headgear behandelt worden waren.

Methoden: Es wurde eine retrospektive Längsschnittstudie mit 20 kieferorthopädischen Patienten durchgeführt, die ausschließlich von einem erfahrenen Therapeuten behandelt worden waren und deren Behandlung mindestens 20 Jahre zurücklag. Es wurde aktiv nach ehemaligen Patienten gesucht, die von Mitte der 1970er- bis Anfang der 1990er-Jahre behandelt worden waren. Nach dem Recall erklärten sich 20 Patienten bereit, an der Studie teilzunehmen. Laterale kephalometrische Röntgenaufnahmen zu den Zeitpunkten vor der Behandlung (T1), nach der Behandlung (T2) und langfristiges Follow-up (T3) wurden digitalisiert und Messungen wurden durchgeführt. Die verwendeten Winkelvariablen waren SNA, SNB, ANB, OcclPl-FH, PalPl-FH, GoMe-FH, 1‑NA und Y‑Achse, lineare Maße A‑NPerp, Pg-NPerp, 1‑NAmm, Wits und LAFH.

Ergebnisse: Von T1 zu T2 wurde eine signifikante Reduktion (p < 0,01) des ANB-Winkels von 4,70 auf 2,48° und des Wits-Wertes von 3,42 auf 0,98 mm beobachtet. Es wurde auch ein signifikanter Anstieg (p < 0,01) des LAFH von 62,02 auf 67,39 mm festgestellt, wahrscheinlich aufgrund des normalen Gesichtswachstums. Von T2 bis T3 blieben diese Variablen stabil. Für alle anderen Messgrößen wurden in keinem der untersuchten Zeiträume signifikante Veränderungen beobachtet.

Schlussfolgerungen: In der untersuchten Stichprobe wiesen mit einem zervikalen Zug-Headgear behandelte Angle-Klasse-II/1-Patienten eine Stabilität des kephalometrischen Behandlungsergebnisses auf, selbst nach einem langfristigen Follow-up von durchschnittlich 25 Jahren nach Retention.

Keywords: Cephalometry; Long-term treatment outcome; Malocclusion; Orthodontic appliances; Retention.

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