[Update: enterogenic spondylarthritis]
- PMID: 34046687
- DOI: 10.1007/s00393-021-01014-2
[Update: enterogenic spondylarthritis]
Abstract
Spondylarthritis (SpA) is one of the most frequent extraintestinal manifestations of chronic inflammatory bowel disease (IBD). Several arthritogenic enterobacterial infections can induce sequelae such as reactive SpA. Studies on the gut-synovium axis in view of genetic, immunological, clinical and therapeutic aspects has made enterogenic SpA a model disease of all forms of SpA. The same applies for investigating IBD, as subclinical gut inflammation seen in SpA patients has provided significant evidence for a better understanding of mucosa-associated early immune events in Crohn's disease (CD). This article summarizes the pathognomonic clinical features, diagnostic steps, differential diagnosis and current pathogenetic models of enterogenic SpA. Knowledge of pathogenetic contexts leads to concrete treatment recommendations. These vary individually depending on the underlying IBD, on the inflammatory intestinal or rheumatic activity and on the rheumatological manifestation pattern.
Spondyloarthritiden (SpA) gehören zu den häufigsten extraintestinalen Manifestationen der chronisch entzündlichen Darmerkrankungen (CED). Auch bestimmte arthritogene Enterobakterien können als Folgeerkrankung der Gastroenteritis eine reaktive enteropathische SpA auslösen. Die Erforschung der „Darm-Synovium-Achse“ unter genetischen, immunologischen, klinischen und therapeutischen Gesichtspunkten hat die enteropathische SpA zu einer Modellerkrankung der SpAs gemacht. Ähnliches gilt für die Erforschung der CED, da die subklinischen Darmentzündungen bei Patienten mit SpA dazu beigetragen haben, die Mukosa-assoziierten frühen Immunphänomene des Morbus Crohn (CD) besser zu verstehen. Dieser Beitrag stellt neben den pathognomonischen klinischen Bildern, der Diagnostik und Differenzialdiagnostik die aktuellen pathogenetischen Modelle der enteropathischen SpAs vor. Aus dem Wissen um pathogenetische Zusammenhänge ergeben sich konkrete Empfehlungen zur Therapie, wobei individuell nach der zugrunde liegenden Darmerkrankung, nach der entzündlichen intestinalen oder rheumatischen Aktivität und nach dem rheumatologischen Befallsmuster unterschieden wird.
Keywords: Chronic inflammatory bowel disease; Crohn’s disease; Enterogenic reactive arthritis; Treatment; Ulcerative colitis.
© 2021. Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
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