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. 2021 Jun;53(3):282-289.
doi: 10.1055/a-1394-6332. Epub 2021 Jun 16.

[Osteitis/Osteomyelitis of the Hand and Wrist]

[Article in German]
Affiliations

[Osteitis/Osteomyelitis of the Hand and Wrist]

[Article in German]
Martin Lautenbach et al. Handchir Mikrochir Plast Chir. 2021 Jun.

Abstract

Osteomyelitis of the hand and wrist is uncommon compared to the infections of the long bones but not rare. There is poor evidence on many answers to questions concerning this disease. This includes careful consideration of the prevalence, pathogenesis, microbiology, diagnostic methods and the conservative, medical and surgical treatment. The emergence of the disease can subdivided in post-traumatic, postoperative, spread from contiguous infections and hematogenous. The individual patient-specific risk must be considered. Early diagnosis and correct management are essential to preserve bony structures and the articular function of the hand. A two-step surgical procedure is usually necessary, but uncertainties about the optimal treatment are still existing. Satisfactory control rates of the infection and successful bone reconstructions can be achieved. But complications, a limited range of motion and amputations of finger parts can still not be avoided in all cases.

Die Osteomyelitiden im Bereich von Handgelenk und Hand sind weniger häufig als die Knocheninfektionen der langen Röhrenknochen, aber nicht selten. Viele Fragen zur Klassifikation, Pathogenese, Diagnostik, zum Therapiemanagement sowie den erreichbaren Behandlungsergebnissen sind bisher nur wenig ausreichend wissenschaftlich kontrolliert. Die Pathogenese der Erkrankung kann in posttraumatische, postoperative, fortgeleitete und hämatogene Osteomyelitiden, unter Erfassung der patientenindividuellen Risiken, eingeteilt werden. Eine frühe Diagnose und eine adäquate Therapie sind notwendig, um die betroffenen knöchernen Strukturen sowie die Funktion der angrenzenden Gelenke zu erhalten. Ein mehrzeitiges operatives Vorgehen ist dabei häufig notwendig. Zufriedenstellende Raten der Infektionskontrolle und erfolgreiche knöcherne Rekonstruktionen können meist erreicht werden. Komplikationen, verbleibende Defizite und partielle Amputationen, auch bei angemessener Therapie der Osteomyelitiden, sind auf Grund der Schwere der Erkrankung aber nicht immer zu verhindern.

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Conflict of interest statement

Die Autorinnen/Autoren geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

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