[Palliative endoscopy]
- PMID: 34137905
- DOI: 10.1007/s00104-021-01426-5
[Palliative endoscopy]
Abstract
Endoscopy is the leading method in the diagnostics of gastrointestinal malignancies. With the increasing incidences of various tumor entities, a palliative treatment situation is already present in many patients despite an increasing number of screening strategies. Palliative endoscopy can make an essential contribution to alleviation of tumor-related symptoms, such as dysphagia, malnutrition, cholestasis, ileus and pain. Various approaches can be offered to safeguard the nutrition, e.g. percutaneous endoscopic gastrostomy (PEG) and percutaneous endoscopic jejunostomy (PEJ), for maintenance of the gastrointestinal passage (stents) and secretion drainage or to drain congested hollow organs. Furthermore, in cases of inaccessibility or impassability of stenoses due to tumors, endosonographically assisted punctures offer the possibility to guarantee new drainage options or continuities by stent placement. In all interventions possible contraindications and complications must be taken into account.
Die Endoskopie ist die führende Methode in der Diagnostik gastrointestinaler Malignome. Trotz zunehmender Vorsorgestrategien liegt bei steigenden Inzidenzen verschiedener Tumorentitäten bei zahlreichen Patienten schon eine palliative Therapiesituation vor. Die palliative Endoskopie kann hier maßgeblich zur Linderung tumorbedingter Symptome wie Dysphagie, Malnutrition, Cholestase, Ileus und Schmerz beitragen. Hierzu können verschiedene Ansätze zur Sicherung der Ernährung (perkutane endoskopische Gastrostomie, perkutane enterale Jejunostomie), der Aufrechterhaltung der Magen-Darm-Passage (Stents) und des Sekretabflusses oder zur Ableitung gestauter Hohlorgane angeboten werden. Endosonographisch gestützte Punktionen bieten darüber hinaus die Möglichkeit, bei fehlender Erreichbarkeit oder fehlender Passierbarkeit von Tumorstenosen durch Stenteinlage neue Abflussmöglichkeiten oder Kontinuitäten zu gewährleisten. Bei allen Interventionen sind mögliche Kontraindikationen und Komplikationen zu berücksichtigen.
Keywords: Gastroenterostomy; Gastrointestinal tract; Gastrojejunostomy; Stenoses; Stents.
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References
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