[Surgical strategies in the treatment of neuromuscular scoliosis]
- PMID: 34228160
- DOI: 10.1007/s00132-021-04128-2
[Surgical strategies in the treatment of neuromuscular scoliosis]
Abstract
As part of the underlying condition, neuromuscular scoliosis occurs in early childhood. Compared to idiopathic scoliosis, neuromuscular scoliosis shows a more rapid progress of deformity, which continues even after the end of growth. This progress and the associated complications can only be prevented by surgical treatment. Depending on the patient's age and the extent of the deformity, different strategies have been established: in early childhood, so-called "growing implants" are used, while between the ages of 10 to 12, definitive treatment by reposition and fusion of the deformity is the treatment of choice. In this review, we present different surgical strategies as well as indications for surgery and discuss challenges in the treatment of these complex deformities.
Neuromuskuläre Skoliosen treten im Rahmen der Grunderkrankung bereits im frühen Kindesalter auf und zeigen im Vergleich zu idiopathischen Skoliosen eine rasche Progredienz, die auch mit Wachstumsabschluss nicht sistiert. Ein Aufhalten des Krümmungszuwachses und damit einhergehender Komplikationen lässt sich dauerhaft nur über eine operative Versorgung erreichen. Hierfür haben sich, abhängig von Patientenalter und Ausmaß der Deformität, verschiedene operative Strategien etabliert: Im frühen Kindesalter werden „mitwachsende Implantate“ eingesetzt, während ab dem 10.–12. Lebensjahr eine definitive Versorgung mittels Korrektur und Fusion der Skoliose die Therapie der Wahl ist. Diese unterschiedlichen Operationsstrategien stellen wir neben den Indikationen zur operativen Versorgung vor und diskutieren Herausforderungen bei der Behandlung dieser komplexen Deformitäten.
Keywords: Children, preschool; Duchenne muscular dystrophy; Implants, artificial; Spinal fusion; Vertebral column.
© 2021. Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
References
Literatur
-
- Akbarnia BA, Breakwell LM, Marks DS et al (2008) Dual growing rod technique followed for three to eleven years until final fusion: the effect of frequency of lengthening. Spine (Phila Pa 1976) 33:984–990 - DOI
-
- Akbarnia BA, Cheung K, Noordeen H et al (2013) Next generation of growth-sparing techniques: preliminary clinical results of a magnetically controlled growing rod in 14 patients with early-onset scoliosis. Spine (Phila Pa 1976) 38:665–670 - DOI
-
- Andras LM, Joiner ER, Mccarthy RE et al (2015) Growing rods versus Shilla growth guidance: better Cobb angle correction and T1-S1 length increase but more surgeries. Spine Deform 3:246–252 - DOI
-
- Berven S, Bradford DS (2002) Neuromuscular scoliosis: causes of deformity and principles for evaluation and management. Semin Neurol 22:167–178 - DOI
-
- Dede O, Demirkiran G, Yazici M (2014) 2014 Update on the „growing spine surgery“ for young children with scoliosis. Curr Opin Pediatr 26:57–63 - DOI
Publication types
MeSH terms
LinkOut - more resources
Full Text Sources