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Review
. 2021 Sep;61(9):818-824.
doi: 10.1007/s00117-021-00895-3. Epub 2021 Aug 5.

[Positron emission tomography with computed tomography/magnetic resonance imaging for primary staging of prostate cancer]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Positron emission tomography with computed tomography/magnetic resonance imaging for primary staging of prostate cancer]

[Article in German]
Ergela Hasa et al. Radiologe. 2021 Sep.

Abstract

Clinical/methodological issue: Prostate cancer is the most common malignancy and the second leading cause of cancer-related death in men. Accurate imaging diagnosis and staging are crucial for patient management and treatment. The role of nuclear medicine in the diagnosis of prostate cancer has evolved rapidly in recent years due to the availability of hybrid imaging with radiopharmaceuticals targeting the prostate-specific membrane antigen (PSMA).

Standard radiological procedures: Hybrid imaging provides higher diagnostic accuracy compared to conventional imaging and has a significant impact on clinical management. Numerous radiotracers have been used in clinical applications, with PSMA ligands being the most commonly used.

Methodological innovations: Hybrid imaging provides higher diagnostic accuracy for lymph node and bone metastases compared to conventional imaging and has a significant impact on clinical management.

Performance: The high accuracy for primary staging in high-risk prostate cancer using PSMA ligands has led to the inclusion of PSMA positron emission tomography (PET)/computed tomography (CT) in the new German S3 guideline for primary staging of prostate cancer.

Purpose: The aim of this article is to provide an overview of the use of PET imaging in the primary diagnosis of prostate cancer, to present the most commonly used radiotracers, and to highlight the results of recent studies.

Zusammenfassung: KLINISCHES/METHODISCHES PROBLEM: Das Prostatakarzinom ist die häufigste maligne Erkrankung und die zweithäufigste karzinombedingte Todesursache bei Männern in Deutschland. Eine sichere Diagnose und ein Staging mit präziser Bildgebung sind entscheidend, um den Patienten eine zielgenaue Behandlung zu bieten. Die Rolle der Nuklearmedizin bei der Diagnose des Prostatakarzinoms hat sich in den letzten Jahren durch die Verfügbarkeit der Hybridbildgebung mit prostataspezifischen Radiopharmaka rasant weiterentwickelt.

Radiologische standardverfahren: Die Hybridbildgebung bietet eine höhere diagnostische Genauigkeit im Vergleich zur konventionellen Bildgebung und hat einen erheblichen Einfluss auf die klinische Behandlung. In der klinischen Anwendung wurden zahlreiche Radiotracer eingesetzt, wobei PSMA-Liganden am häufigsten verwendet werden.

Methodische innovationen: Die Positronen-Emissions-Tomographie/Computertomographie mit dem prostataspezifischen Membranantigen (PSMA-PET/CT) und die PET/Magnetresonanztomographie (MRT) bieten im Vergleich zur konventionellen Bildgebung sowie zu anderen Radiotracern eine höhere Empfindlichkeit für den Nachweis von Lymphknoten- bzw. Fernmetastasen. LEISTUNGSFäHIGKEIT: Aufgrund der hohen Genauigkeit für das primäre Staging beim Hochrisikoprostatakarzinom hat die PSMA-PET/CT Einzug in die neue S3-Leitlinie des Prostatakarzinoms gefunden.

Bewertung: Ziel dieses Artikels ist es, einen Überblick über den Einsatz der PET-Bildgebung in der Primärdiagnose des Prostatakarzinoms zu geben, die am häufigsten verwendeten Radiotracer vorzustellen und die Ergebnisse aktueller Studien zu diskutieren.

Keywords: Hybrid imaging; Primary staging; Prostate cancer; Prostate-specific membrane antigen; Radioactive tracers.

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References

Literatur

    1. Knorr K, Eiber M, Maurer T, Wester HJ, Scheidhauer K (2017) PET-CT and PET-MRI of the prostate : from (18)F-FDG to (68)Ga-PSMA. Radiologe 57(8):631–636 - PubMed - DOI
    1. Rothke MC, Afshar-Oromieh A, Schlemmer HP (2013) Potential of PET/MRI for diagnosis of prostate cancer. Radiologe 53(8):676–681 - PubMed - DOI
    1. Ehman EC, Johnson GB, Villanueva-Meyer JE, Cha S, Leynes AP, Larson PEZ et al (2017) PET/MRI: where might it replace PET/CT? J Magn Reson Imaging 46(5):1247–1262 - PubMed - PMC - DOI
    1. Furlow B (2018) PET-CT cancer imaging. Radiol Technol 90(2):149CT–170CT - PubMed
    1. Spick C, Herrmann K, Czernin J (2016) 18F-FDG PET/CT and PET/MRI perform equally well in cancer: evidence from studies on more than 2,300 patients. J Nucl Med 57(3):420–430 - PubMed - DOI

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