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. 2021 Sep;238(9):1029-1043.
doi: 10.1055/a-1545-9656. Epub 2021 Aug 11.

[Diabetic Macular Edema]

[Article in German]

[Diabetic Macular Edema]

[Article in German]
Teresa Barth et al. Klin Monbl Augenheilkd. 2021 Sep.

Abstract

Diabetic macular edema (DME) is a chronic retinal disease, which requires intensive clinical monitoring. Within the last ten years the intravitreal anti-VEGF (vascular endothelial growth factor) therapy has become the standard of care to improve and stabilize vision in patients with centre involving DME. Long-acting intravitreal corticosteroids can achieve similar visual results with fewer injection rates. Because of steroid-induced side effects (progression of cataract, glaucoma) these drugs are regarded as second-line medication. Since the introduction of anti-VEGF-medication the focal laser photocoagulation is no longer considered as first-line therapy for DME. However, a focal laser treatment can sometimes be a possible alternative in specific situations. In patients with proliferative diabetic retinopathy and DME, the intravitreal anti-VEGF therapy is approved for both conditions. In ischemic maculopathy the functional outcome is restricted. For the indication of anti-VEGF-treatment for DME with accompanying central ischemia not only visual acuity and optical coherence tomography parameters should be considered, the amount of ischemia seen on fluorescein angiography should also be taken into account. In tractional macular edema due to epiretinal membranes and vitreomacular adhesions a pars-plana vitrectomy with membrane peeling is indicated.

Das diabetische Makulaödem (DMÖ) ist für den Großteil der Visusminderungen bei Diabetikern verantwortlich. Eine Reduktion der Sehschärfe durch ein DMÖ kann schon im milden nicht-proliferativen Stadium der diabetischen Retinopathien (DR) auftreten 1. Der chronische Verlauf der diabetischen Makulopathie erfordert ein intensives klinisches Monitoring über einen langen Zeitraum. Dieser Beitrag gibt einen Überblick über das diagnostische und therapeutische Management beim Vorliegen eines DMÖ.

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Conflict of interest statement

Erklärung zu finanziellen Interessen Forschungsförderung erhalten: ja, von einer anderen Institution (Pharma- oder Medizintechnikfirma usw.); Honorar/geldwerten Vorteil für Referententätigkeit erhalten: ja, von einer anderen Institution (Pharma- oder Medizintechnikfirma usw.); Bezahlter Berater/interner Schulungsreferent/Gehaltsempfänger: ja, von einer anderen Institution (Pharma- oder Medizintechnikfirma usw.); Patent/Geschäftsanteile/Aktien (Autor/Partner, Ehepartner, Kinder) an im Bereich der Medizin aktiven Firma: nein; Patent/Geschäftsanteile/Aktien (Autor/Partner, Ehepartner, Kinder) an zu Sponsoren dieser Fortbildung bzw. durch die Fortbildung in ihren Geschäftsinteressen berührten Firma: nein. Erklärung zu nichtfinanziellen Interessen T. Barth: Mitglied der DOGH. Helbig: Vorstand RG, Pressesprecher DOG

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