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Review
. 2021 Nov;118(11):1099-1106.
doi: 10.1007/s00347-021-01495-1. Epub 2021 Sep 17.

[Acute diagnostics of central retinal artery occlusion and biomarkers of ischemia : Diagnostics with consequences?]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Acute diagnostics of central retinal artery occlusion and biomarkers of ischemia : Diagnostics with consequences?]

[Article in German]
Daniel A Wenzel et al. Ophthalmologe. 2021 Nov.

Abstract

Background: Acute central retinal artery occlusion (CRAO) represents an ophthalmological emergency with neurological implications, which must be immediately investigated and treated. Intravenous thrombolysis could improve the prognosis only within the first 4.5 h due to limited retinal tolerance to ischemia. Accordingly, ophthalmological acute diagnostics should be reduced to the minimum necessary followed by immediate referral to a clinic with neurovascular expertise. The typical anamnesis is well-suited for triaging and should be carried out ín a standardized way in order to determine the onset of symptoms as exactly as possible. In addition to pathognomic findings in fundoscopy, there are characteristic ischemia-related changes in optical coherence tomography (OCT), which document ischemia in the inner retina and under some circumstances can provide inferences for the onset of ischemia.

Objective: This review article summarizes the acute ophthalmological diagnostic management of acute CRAO with a focus on the typical OCT and transorbital ultrasound (TOUS) findings and discusses their potential use as ischemic biomarkers.

Conclusion: Characteristic biomarkers make OCT an important diagnostic tool in the management of acute CRAO. Additional information can be obtained by TOUS. With an evidence-based treatment established in the future both tools could be used for indications for treatment and for estimating the prognosis.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Der akute Zentralarterienverschluss (ZAV) stellt einen ophthalmologischen Notfall mit neurovaskulären Implikationen dar, der sofort untersucht und behandelt werden sollte. Eine intravenöse Thrombolyse könnte aufgrund der begrenzten retinalen Ischämietoleranz nur innerhalb der ersten 4,5 h die Prognose verbessern. Die augenärztliche Akutdiagnostik sollte entsprechend auf das notwendige Minimum reduziert werden und eine unmittelbare Überweisung in eine Klinik mit neurovaskulärer Expertise erfolgen. Die typische Anamnese eignet sich gut zur schnellen Triagierung und sollte deshalb standardisiert durchgeführt werden, um insbesondere den Symptombeginn möglichst genau zu bestimmen. Neben pathognomonischen Befunden in der Fundoskopie bestehen typische Zeichen in der optischen Kohärenztomographie (OCT), die die Ischämie in der inneren Netzhaut dokumentieren und unter Umständen Rückschlüsse auf den Ischämiebeginn liefern. ZIEL: Diese Übersichtsarbeit erläutert die augenärztliche Akutdiagnostik des akuten retinalen ZAV mit dem Schwerpunkt auf typische Befunde der OCT und transorbitalen Sonographie (TOS) und diskutiert deren möglichen Nutzen als ischämische Biomarker.

Schlussfolgerungen: Charakteristische Biomarker machen die OCT zu einem wichtigen diagnostischen Instrument des akuten retinalen ZAV. Weitere Informationen können mittels TOS gewonnen werden. Bei einer in Zukunft etablierten evidenzbasierten Therapie könnten beide Mittel zur Indikationsstellung und Prognoseabschätzung hinzugezogen werden.

Keywords: Ophthalmological emergency; Optical coherence tomography; Stroke; Thrombolysis; Vascular occlusion.

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References

Literatur

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