Skip to main page content
U.S. flag

An official website of the United States government

Dot gov

The .gov means it’s official.
Federal government websites often end in .gov or .mil. Before sharing sensitive information, make sure you’re on a federal government site.

Https

The site is secure.
The https:// ensures that you are connecting to the official website and that any information you provide is encrypted and transmitted securely.

Access keys NCBI Homepage MyNCBI Homepage Main Content Main Navigation
Review
. 2021 Nov;60(11):1424-1431.
doi: 10.1007/s00120-021-01682-7. Epub 2021 Oct 15.

[Early cystectomy-patient selection and technique]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Early cystectomy-patient selection and technique]

[Article in German]
F Roghmann et al. Urologe A. 2021 Nov.

Abstract

Early radical cystectomy (RC) is a therapeutic option for non-muscle invasive bladder cancer (NMIBC). The 15-year overall survival after early RC in NMIBC patients is about 70%. Nevertheless, RC is associated with significant morbidity and mortality and therefore requires careful patient selection. The aim of the following review is to assess the selection process for early RC in NMIBC. Especially, the new European Association of Urology (EAU) risk calculator identifying NMIBC patients with very high risk for disease progression is described in detail. Furthermore, the technical aspects of the procedure are evaluated. A review of the current literature (PubMed) and national and international guideline recommendations was also conducted.

Die frühe radikale Zystektomie (RZE) ist eine Therapieoption beim nicht-metastasierten nicht-muskelinvasiven Urothelkarzinom der Harnblase (NMIBC). Nach früher RZE liegt die 15-Jahres-Gesamtüberlebensrate bei ungefähr 70 %. Allerdings ist die Operation mit einer relevanten Morbidität und Mortalität assoziiert, so dass eine sorgfältige Indikationsstellung erfolgen sollte. Im Rahmen der vorliegenden Arbeit soll die Indikationsstellung zur frühen RZE beleuchtet werden. Es wurde eine PubMed- und Leitlinienrecherche durchgeführt. Besonderes Augenmerk wurde auf den aktuellen EAU-Risikokalkulator (European Association of Urology) gerichtet. Mit ihm kann eine Identifikation der Patientengruppe mit sehr hohem Progressionsrisiko durchgeführt werden. Des Weiteren wird die Technik der frühen RZE betrachtet.

Keywords: BCG; Bladder cancer; Outcome; Risk score; Transurethral resection.

PubMed Disclaimer

References

Literatur

    1. AWMF (2020) S3-Leitlinie Früherkennung, Diagnose, Therapie und Nachsorge des Harnblasenkarzinoms. AWMF-Registernummer: 032/038OL. Langversion 2.0
    1. Babjuk M, Burger M, Compérat EM, Gontero P, Mostafid AH, Palou J et al (2019) European Association of Urology guidelines on non-muscle-invasive bladder cancer (TaT1 and carcinoma in situ)—2019 update. Eur Urol 76(5):639–657 - DOI
    1. Herr HW, Sogani PC (2001) Does early cystectomy improve the survival of patients with high risk superficial bladder tumors? J Urol 166(4):1296–1299 - DOI
    1. Shabsigh A, Korets R, Vora KC, Brooks CM, Cronin AM, Savage C et al (2009) Defining early morbidity of radical cystectomy for patients with bladder cancer using a standardized reporting methodology. Eur Urol 55(1):164–174 - DOI
    1. Roghmann F, Trinh Q‑D, Braun K, von Bodman C, Brock M, Noldus J et al (2014) Standardized assessment of complications in a contemporary series of European patients undergoing radical cystectomy. Int J Urol 21(2):143–149 - DOI

LinkOut - more resources