[Interventional endoscopy in hepatico-pancreatico-biliary disease]
- PMID: 34844435
- DOI: 10.1024/0040-5930/a001313
[Interventional endoscopy in hepatico-pancreatico-biliary disease]
Abstract
Interventional endoscopy in hepatico-pancreatico-biliary disease Abstract. Interventional endoscopy has undergone an exciting evolution in recent years, especially in the treatment of hepatico-pancreatico-biliary disease. However, novel endoscopes have also improved diagnostics through direct visualization of the biliary tract and the pancreatic duct, including targeted biopsy-sampling of suspicious endoluminal lesions. The use of cholangioscopy also allows for lithotripsy of complex gallstones under direct visualization. In patients with malignant biliary obstruction, endosonography(EUS)-guided insertion of novel lumen-apposing metal stents allow for extraanatomical access to intra- or extrahepatic bile ducts, if traditional transpapillary stent insertion fails. Especially in patients with altered anatomy e. g., after surgery, EUS-guided transgastric drainage may be the most sensible approach. Using similar techniques, EUS-guided drainage of the pancreatic duct is also possible. Local tumor therapy may be achieved with novel endoscopic retrograde cholangiography-guided catheter-based radiofrequency ablation and photodynamic therapy. In chronic pancreatitis, similar to biliary disease, methods of endoluminal diagnosis, lithotripsy, and transgastric drainage may also be applied. This article provides an overview of novel endoscopic techniques and methods that are available in hepatico-pancreatico-biliary disease.
Zusammenfassung. Die interventionelle Endoskopie hat im hepato-pankreatiko-biliären Bereich in den letzten Jahren eine aufregende Entwicklung durchlaufen und eine Vielzahl therapeutischer Fähigkeiten dazu gewonnen. Durch neuartige Endoskope konnte aber auch die Diagnostik verbessert werden, durch direkte Visualisierung des Gallen- und Pankreasgangsystems inklusive visuell geführter Biopsien von luminalen Läsionen. Die Therapie komplexer Gallensteine mit einer cholangioskopisch-geführten Lithotripsie ist so ebenfalls möglich. Die biliäre Dekompression bei maligner Obstruktion kann heute endosonographisch gesteuert mit sogenannten «Lumen-apposing metall stents» (LAMS) erfolgen, welche extraanatomische Verbindungen zu den Gallenwegen erlauben, ausserhalb den traditionellen, transpapillären oder perkutanen Zugängen. Mit einer endosonographisch-gesteuerten, transgastrischen Drainage kann auch bei veränderter Anatomie nach Operation ein biliärer Zugang erreicht werden. In gleicher Weise ist auch die Drainage des Pankresganges möglich. Die ERCP-basierte Radiofrequenzablation und Photodynamische Therapie ermöglicht zudem eine gezielte Lokaltherapie von Gallengangsneoplasien. Auch in der Endotherapie der chronischen Pankreatitis werden die neuen Methoden zur endoluminalen Diagnostik, Lithotripsie und transgastrischer Drainage eingesetzt. Der vorliegende Artikel gibt einen detaillierten Überblick über die modernen Behandlungsoptionen an Gallenwegen und Pankreas in der interventionellen Gastroenterologie.
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