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. 2021;110(16):939-945.
doi: 10.1024/1661-8157/a003774.

[CME: Metformin - Dos and Don'ts]

[Article in German]
Affiliations

[CME: Metformin - Dos and Don'ts]

[Article in German]
Lea Slahor. Praxis (Bern 1994). 2021.

Abstract

CME: Metformin - Dos and Don'ts Abstract. In the absence of contraindications metformin is still considered the initial medication in patients with diabetes mellitus type 2, although diabetes therapy is rapidly changing. Metformin is used both as monotherapy and in combination with any other diabetic medication. As a biguanide metformin improves glycemic control by inhibiting gluconeogenesis and increasing insulin-mediated glucose utilization in peripheral tissues. Metformin promotes modest weight reduction and provides several other advantages: no risk of hypoglycemia, excellent general tolerability, well-known long-term safety profile and low-cost. The most common gastrointestinal side effects are usually mild and transient, but vitamin B12 deficiency may develop. Metformin-associated lactic acidosis (MALA) is a rare, but relevant and life-threatening complication. The risk increases with renal impairment; therefore the metformin dose must be adjusted to the eGFR. The use of metformin is contraindicated with an eGFR <30 ml/min/1.73 m2. There are other contraindications: concurrent active or progressive severe liver disease, active alcohol abuse, unstable or acute heart failure, hypoperfusion and hemodynamic instability, as well as a past history of lactic acidosis. Since metformin remains a modern therapy, it is important to be aware of its indications and contraindications.

Zusammenfassung. Obwohl sich die Diabetestherapie im Wandel befindet, stellt Metformin weiterhin die Standardtherapie bei Diabetes mellitus Typ 2 dar, fehlende Kontraindikationen vorausgesetzt. Metformin wird sowohl als Monotherapie als auch in Kombination mit allen anderen Präparaten in der Diabetestherapie eingesetzt. Als Biguanid wirkt Metformin über eine Hemmung der hepatischen Gluconeogenese und verbessert die Insulinsensitivät im peripheren Gewebe. Metformin führt zu einer moderaten Gewichtsabnahme und weist weitere Vorteile auf: Fehlendes Hypoglykämierisiko, gute Verträglichkeit, Langzeiterfahrungen in der Anwendung, geringe Therapiekosten. Die häufigsten gastrointestinalen Nebenwirkungen sind meist mild und passager, doch kann ein Vitamin-B12-Mangel auftreten. Auch wenn die Metformin-assoziierte Laktatazidose (MALA) selten auftritt, stellt diese eine relevante Komplikation dar, die mit einer hohen Mortalität assoziiert ist. Das Risiko steigt mit eingeschränkter Nierenfunktion, sodass die Metformindosis an die eGFR angepasst werden muss und Metformin bei einer eGFR <30 ml/min/1,73 m2 nicht eingesetzt werden darf. Als weitere Kontraindikationen gelten: aktive oder progrediente Lebererkrankung, Alkoholabusus, instabile oder akute Herzinsuffizienz, Situationen mit Hypoperfusion oder hämodynamische Instabilität, sowie eine Laktatazidose in der Vorgeschichte. Metformin bleibt eine moderne Therapie, deren Indikationen und Kontraindikationen es zu kennen gilt.

Keywords: Diabetes mellitus; Indikationen und Kontraindikationen; Metformin; diabetes mellitus; indication and contraindication.

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