[Conservative treatment options for symptomatic thumb trapeziometacarpal joint osteoarthritis]
- PMID: 34910236
- DOI: 10.1007/s00132-021-04195-5
[Conservative treatment options for symptomatic thumb trapeziometacarpal joint osteoarthritis]
Abstract
Background: There are numerous non-surgical treatment options for basal thumb osteoarthritis (OA).
Objectives: Aetiology, clinical appearance and diagnosis of basal thumb OA, explanation of the individual non-surgical treatment options, presentation of the current state of studies.
Material and methods: Search for case analyses, studies, systematic reviews and meta-analyses using PubMed and LIVIVO.
Results: Intraarticular injections have no more than short-term success with the risk of infection, which should not be underestimated. Radiotherapy seems to be an effective treatment, but little research has been done on this. Physiotherapy and splinting treatment promise long-term improvement of clinical symptoms and hand function.
Conclusion: Basal thumb OA is a common and serious condition, which in the case of continuous pain should be diagnosed and treated adequately. A multi-modal therapeutic regimen with avoidance of repetitive intra-articular injections seems to provide the best long-term results.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Es existieren zahlreiche nichtoperative Behandlungsmöglichkeiten einer symptomatischen Daumensattelgelenksarthrose, der sog. Rhizarthrose.
Fragestellung: Ätiologie, Klinik und Diagnostik der Rhizarthrose, Erläuterung der einzelnen nichtoperativen Therapieoptionen, Darstellung der aktuellen Studienlage.
Material und methode: Suche nach Fallanalysen, Studien, systematischen Übersichtsarbeiten sowie Metaanalysen zur Thematik mittels PubMed und LIVIVO.
Ergebnisse: Intraartikuläre Injektionen haben eher kurzfristige positive Effekte mit nicht zu unterschätzendem Infektionsrisiko. Radiotherapie scheint eine effiziente Behandlung zu sein, die jedoch bisher wenig erforscht wurde. Physiotherapie und Schienenbehandlung versprechen eine längerfristige Besserung der klinischen Symptomatik und der Handfunktion.
Schlussfolgerung: Die Rhizarthrose ist ein häufiges Krankheitsbild, welches bei Beschwerden adäquat diagnostiziert und behandelt werden sollte. Ein multimodales Therapieschema mit Vermeidung repetitiver intraartikulärer Injektionen scheint die besten Langzeiterfolge zu liefern.
Keywords: Conservative; Intra-articular injections; Orthoses; Physiotherapy; Rhizarthrosis.
© 2021. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
References
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