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Review
. 2022 Apr;51(4):274-282.
doi: 10.1007/s00132-022-04227-8. Epub 2022 Mar 10.

[From acute coronary syndrome to zoster : Differential diagnostics in segmental and somatic dysfunction of the thoracic spine and ribs]

[Article in German]
Affiliations
Review

[From acute coronary syndrome to zoster : Differential diagnostics in segmental and somatic dysfunction of the thoracic spine and ribs]

[Article in German]
Hein Schnell. Orthopade. 2022 Apr.

Abstract

Background: Segmental and somatic dysfunction in the thoracic section can lead to various clinical symptoms. It is necessary to distinguish three variants.

Clinical picture: 1. Local pain Potentially life-threatening differential diagnoses have to be considered, and when in doubt chest pain emergency diagnostics must be initiated. 2. Vertebro-visceral reflex The main segmental roots of the sympathetic trunk are in thoracic segments, this results in a high-grade linking to thoracic and abdominal organs. "Non-specific" thoracic and abdominal symptoms can be caused by segmental and somatic dysfunction in thoracic segments. 3. Viscero-vertebral reflex Visceral nociception is transmitted via vegetative fibers to thoracic segments. Here, painful dysfunction can occur, which might be the first sign of severe structural disease like neoplasia or ulcer in thoracic or abdominal organs.

Differential diagnostics: Differential diagnostics is challenging, and manual medicine can contribute substantially. Biomechanical and neurophysiologic particularities must be known.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Segmentale und somatische Dysfunktionen im Thorakalbereich können zu unterschiedlichen klinischen Bildern führen. Es gilt, drei wesentliche Varianten zu unterscheiden.

Klinik: 1. Lokale Schmerzen Hierbei müssen auch potenziell lebensbedrohliche Differenzialdiagnosen bedacht und im Zweifel die Chest-Pain-Notfalldiagnostik initiiert werden. 2. Vertebro-viszeraler Reflex Der sympathische Grenzstrang hat seine segmentalen Ursprünge im Wesentlichen in den thorakalen Segmenten, dies führt zu einer hochgradigen neuronalen Vernetzung mit den Thorax- und Oberbauchorganen. „Unspezifische“ Thorax- und Bauchbeschwerden können deswegen ihre Ursache in segmentalen und somatischen Dysfunktionen der thorakalen Segmente haben. 3. Viszero-vertebraler Reflex Viszerale Noziafferenzen gelangen über die vegetative Vernetzung zu thorakalen Segmenten und können hier zu schmerzhaften thorakalen Dysfunktionen führen. Diese können erste Anzeichen einer ernsthaften strukturellen Erkrankung, z. B. Neoplasie oder Ulkus, der Thorax- und Oberbauchorgane darstellen.

Differenzialdiagnostik: Die Differenzialdiagnostik ist anspruchsvoll, die manuelle Medizin kann einen entscheidenden Beitrag leisten. Die biomechanischen und neurophysiologischen Besonderheiten am Thorax müssen dafür bekannt sein.

Keywords: Autonomic nervous system; Chest pain; Differential diagnostics; Sympathetic trunk; Viscero-vertebral reflex.

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References

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