[Internal medical emergencies in the pregnant patient : Peripartum sepsis, metabolic derailment, endocrinological emergencies and pulmonary edema]
- PMID: 35312817
- PMCID: PMC8935102
- DOI: 10.1007/s00063-022-00910-y
[Internal medical emergencies in the pregnant patient : Peripartum sepsis, metabolic derailment, endocrinological emergencies and pulmonary edema]
Abstract
Peripartum emergencies that require intensive medical care represent a major challenge for the interdisciplinary treatment team. Due to physiological changes in pregnant women symptoms can be masked and the initiation of treatment is delayed. Peripartum sepsis has a relatively high incidence. The anti-infective treatment depends on the spectrum of pathogens to be expected. Endocrinological emergencies are rare but can be fulminant and fatal. The development of ketoacidosis is favored by decreased bicarbonate buffer and placental hormones. In the case of thyrotoxicosis, propylthiouracil and thiamazole are available for treatment depending on the stage of gestation. Sheehan's syndrome is an infarction of the anterior lobe of the pituitary gland during a hemorrhage. Due to the loss of production of vital hormones, this can be fatal. The development of pulmonary edema is just as acute. This is favored by physiological changes during pregnancy. The differentiation between hypertensive and hypotensive pulmonary edema is important for the causal treatment.
Peripartale Notfälle, die intensivmedizinisch behandelt werden müssen, stellen eine große Herausausforderung an das interdisziplinäre Behandlungsteam dar. Aufgrund physiologischer Veränderungen der Schwangeren können Symptome maskiert und eine Therapieeinleitung verzögert werden. Die peripartale Sepsis weist eine relativ hohe Inzidenz auf. Die antiinfektive Therapie richtet sich nach dem zu erwartenden Keimspektrum. Endokrinologische Notfälle sind selten, können jedoch fulminant und tödlich sein. Die Entstehung einer Ketoacidose wird durch erniedrigte Bikarbonatpuffer und Plazentahormone begünstigt. Im Rahmen einer Thyreotoxikose stehen zur Therapie Propylthiouracil und Thiamazol in Abhängigkeit vom Gestationszeitpunkt zur Verfügung. Das Sheehan-Syndrom ist eine Infarzierung des Hypophysenvorderlappens im Rahmen einer Hämorrhagie. Durch Produktionsausfall lebenswichtiger Hormone kann dieses letal enden. Ebenso akut ist die Entstehung eines Lungenödems. Dieses wird durch physiologische Veränderungen während der Schwangerschaft begünstigt. Kausal ist für die Therapie die Unterscheidung eines hyper- oder hypotensiven Lungenödems von Bedeutung.
Keywords: Ketoacidosis; Pregnancy; Puerperal mortality; Sheehanʼs syndrome; Thyrotoxicosis.
© 2022. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
Similar articles
-
[Internal medical emergencies in the pregnant patient : Peripartum sepsis, metabolic derailment, endocrinological emergencies and pulmonary edema].Anaesthesist. 2021 Sep;70(9):795-808. doi: 10.1007/s00101-021-00944-5. Epub 2021 Jun 18. Anaesthesist. 2021. PMID: 34143232 Free PMC article. German.
-
[Vascular emergencies in pregnant patients : Peripartum hemorrhage, thromboembolic events and hypertensive diseases in pregnancy].Anaesthesist. 2021 Oct;70(10):895-908. doi: 10.1007/s00101-021-00945-4. Epub 2021 Sep 8. Anaesthesist. 2021. PMID: 34495345 German.
-
A case of acute Sheehan's syndrome and literature review: a rare but life-threatening complication of postpartum hemorrhage.BMC Pregnancy Childbirth. 2017 Jun 14;17(1):188. doi: 10.1186/s12884-017-1380-y. BMC Pregnancy Childbirth. 2017. PMID: 28615049 Free PMC article. Review.
-
A novel hook-shaped enhancement on contrast-enhanced sagittal magnetic resonance image in acute Sheehan's syndrome: a case report.Endocr J. 2014;61(1):71-6. doi: 10.1507/endocrj.ej13-0280. Epub 2013 Oct 26. Endocr J. 2014. PMID: 24162077
-
Sheehan's syndrome.Pituitary. 2003;6(4):181-8. doi: 10.1023/b:pitu.0000023425.20854.8e. Pituitary. 2003. PMID: 15237929 Review.
References
-
- Say L, Chou D, Gemmill A et al (2014) Global causes of maternal death: a WHO systematic analysis. 10.1016/S2214-109X(14)70227-X - PubMed
-
- Cantwell R, Clutton-Brock T, Cooper G, et al. Saving mothers’ lives: reviewing maternal deaths to make motherhood safer: 2006–2008. The eighth report of the confidential enquiries into maternal deaths in the united kingdom. BJOG. 2011;118(Suppl 1):1–203. - PubMed
MeSH terms
LinkOut - more resources
Full Text Sources
Medical