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Case Reports
. 2022 May;239(5):676-685.
doi: 10.1055/a-1686-5158. Epub 2022 Mar 23.

Uveitis in Juvenile Idiopathic Arthritis - Case Reports on Guideline-based Diagnostic Work-up and Treatment

[Article in English, German]
Affiliations
Case Reports

Uveitis in Juvenile Idiopathic Arthritis - Case Reports on Guideline-based Diagnostic Work-up and Treatment

[Article in English, German]
Arnd Heiligenhaus et al. Klin Monbl Augenheilkd. 2022 May.

Abstract

Objectives: Case report based presentation of the current German interdisciplinary guideline on the diagnosis and management of juvenile idiopathic arthritis-associated (JIA) uveitis.

Material and methods: Guideline of the German Society of Ophthalmology, the Society of Paediatric and Adolescent Rheumatology, the German Society of Rheumatology, the Professional Association of German Ophthalmologists, with the participation of patient representatives. Recent primary publications were critically graduated for evidence and recommendations; the methodology included consensus building through Delphi rounds and external peer review. The outcomes are presented with typical case studies.

Outcomes: Once JIA is first diagnosed, periodic ophthalmological check-ups should promptly be instituted ensuring that uveitis is diagnosed before irreversible sequelae become manifest. High-quality patient care can be provided depending on the severity of each uveitis case. At present, anti-inflammatory treatment relies on corticosteroids, conventional synthetic (cs), biological (b) and other disease-modifying anti-rheumatic drugs (DMARDs).

Conclusions: Timely diagnosis and state-of-the-art guideline-based management can significantly improve the long-term outcome of JIA-associated uveitis.

Zielsetzung: Darstellung der aktuellen deutschsprachigen interdisziplinären Leitlinie zur Diagnostik und Therapie der JIA-assoziierten Uveitis (JIA: juvenile idiopathische Arthritis) anhand von Kasuistiken.

Material und methoden: Leitlinie der Deutschen Ophthalmologischen Gesellschaft, der Gesellschaft für Kinder- und Jugendrheumatologie, der Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie, des Berufsverbandes der Augenärzte Deutschlands unter Beteiligung von Patientenvertretern. Die unlängst publizierte Primärliteratur wurde kritisch bewertet hinsichtlich Evidenz und Empfehlungen; methodisch wurden Konsensfindung mittels Delphi-Runden und eine externe Begutachtung einbezogen. Die Ergebnisse werden anhand von typischen Fallbeispielen erläutert.

Ergebnisse: Bei JIA-Erstdiagnose sollten regelmäßige augenärztliche Kontrollen erfolgen mit dem Ziel, dass die Uveitis vor Manifestation irreversibler Folgeschäden diagnostiziert wird. Entsprechend dem individuellen Schweregrad der Uveitis kann eine qualitativ hochwertige Versorgung der Patienten erzielt werden. Zur antientzündlichen Therapie finden aktuell Kortikosteroide, konventionell synthetische (cs) und biologische (b) und andere Disease-modifying anti-rheumatic Drugs (DMARDs) Verwendung.

Schlussfolgerungen: Frühzeitige Diagnose und aktuelle leitliniengerechte Therapie können die Langzeitprognose der JIA-assoziierten Uveitis wesentlich verbessern.

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Conflict of interest statement

AH: institutionell: BMBF, DFG; nicht institutionell: AbbVie, UCB, Allergan, Panoptes. CD: institutionell: Rheumaakademie, nicht institutionell: Alimera, AbbVie, Santen, Thea, Alimera, UCB, Panoptes, Ursapharm./AH: Institutional: BMBF, DFG; Non-institutional: AbbVie, UCB, Allergan, Panoptes. CD: Institutional: Rheumaakademie, Non-institutional: Alimera, AbbVie, Santen, Thea, Alimera, UCB, Panoptes, Ursapharm.

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