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. 2022 Jul;65(7-8):758-767.
doi: 10.1007/s00103-022-03535-w. Epub 2022 May 6.

[School health promotion in pandemic times. Results of the COVID-HL school principal study]

[Article in German]
Affiliations

[School health promotion in pandemic times. Results of the COVID-HL school principal study]

[Article in German]
Kevin Dadaczynski et al. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz. 2022 Jul.

Abstract

Background: This study examines the extent to which schools implement activities on health promotion and prevention during the COVID-19 pandemic. Moreover, potential differences with regard to demographic variables, school type, state, and participation in state health promotion initiatives are determined.

Methods: As part of the international COVID Health Literacy Network, an online-based study was conducted from March to April 2021 with 2186 school principals from the German federal states of Baden-Württemberg, Hesse, Lower Saxony, and North Rhine-Westphalia. The implementation status of COVID-19-related school health promotion was assessed using a self-developed instrument. After examining the factorial structure of the instrument, univariate and bivariate data analyses were performed.

Results: Three dimensions of implementing school health promotion can be identified: (1) COVID-19-related support for pupils, (2) health promoting design of teaching, learning, and working conditions, and (3) the principles of Health Promoting Schools. A low level of implementation is observed for aspects of teaching, learning, and working conditions as well as for participation and cooperation with community stakeholders. Significant differences are observed, with female, older, and primary school principals reporting a higher implementation status, while for federal states non-homogenous differences are found. Stratified by participation in state health promotion initiatives, only schools with a certificate in health promotion show a higher level of implementation.

Discussion: The results indicate that the COVID-19 pandemic is a disruptive event for schools, impeding the implementation of holistic activities on health promotion and prevention. In particular, more attention should be given to the creation of health promoting working conditions, participation, and community cooperation.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die vorliegende Studie untersucht, in welchem Ausmaß Schulen Maßnahmen der Gesundheitsförderung und Prävention während der COVID-19-Pandemie umsetzen. Von besonderem Interesse sind hierbei Unterschiede nach demografischen Variablen, Schulform, Bundesland und die Beteiligung an Landesinitiativen der Gesundheitsförderung.

Methodik: Im Rahmen des COVID-Health-Literacy-Netzwerks wurde von März bis April 2021 eine Onlinestudie mit 2186 Schulleitungen in Baden-Württemberg, Hessen, Niedersachsen und Nordrhein-Westfalen durchgeführt. Der Umsetzungsstand der COVID-19-bezogenen schulischen Gesundheitsförderung und Prävention wurde mittels eines eigenentwickelten Instruments untersucht. Nach Analyse der faktoriellen Struktur des Instruments erfolgten uni- und bivariate Auswertungen.

Ergebnisse: Es lassen sich 3 Dimensionen des Umsetzungsstandes der schulischen Gesundheitsförderung identifizieren (1. COVID-19-bezogene Unterstützung der Schüler*innen, 2. Gesundheitsförderliche Gestaltung von Lehr‑, Lern- und Arbeitsbedingungen, 3. Prinzipien der Gesundheitsfördernden Schule). Eine geringe Umsetzung liegt für Aspekte der Lehr‑, Lern- und Arbeitsbedingungen sowie für Partizipation und die Kooperation mit schulexternen Akteuren vor. Signifikante Unterschiede des Umsetzungsstands ergeben sich zugunsten von weiblichen und älteren Schulleitungen sowie Grundschulen. Außerdem zeigen sich nicht homogene Unterschiede nach Bundesland. Differenziert nach Teilnahme an einem Landesprogramm findet sich lediglich für Schulen mit Zertifikat im Bereich Gesundheitsförderung ein höherer Umsetzungsstand.

Diskussion: Die Ergebnisse geben Hinweise darauf, dass die COVID-19-Pandemie für Schulen ein disruptives Ereignis darstellt, welches die Umsetzung schulischer Gesundheitsförderung erschwert. Vor allem gesundheitsförderliche Arbeitsbedingungen, Partizipation und Kooperation sollten in den Fokus genommen werden.

Keywords: Health promoting school; Pupils; SARS-CoV‑2; School principals; Teachers.

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References

    1. Helm C, Huber SG, Postlbauer A. Lerneibußen und Bildungsbenachteiligung durch Schulschließungen während der Covid-19-Pandemie im Frühjahr 2020. Eine Übersicht zur aktuellen Befundlage. DDS. 2021;18:59–81. doi: 10.31244/9783830994589.03. - DOI
    1. UNESCO, UNICEF, the World Bank, OECD . What’s next? Lessons on education recovery: findings from a survey of ministries of education amid the COVID-19 pandemic. Paris, New York, Washington: UNESCO, UNICEF, World Bank; 2021.
    1. United Nations (2020) Policy brief: education during COVID-19 and beyond. https://bit.ly/3EVuVot. Zugegriffen: 3. Jan. 2022
    1. Ravens-Sieberer U, Kaman A, Otto C, et al. Seelische Gesundheit und psychische Belastungen von Kindern und Jugendlichen in der ersten Welle der COVID-19-Pandemie – Ergebnisse der COPSY-Studie. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz. 2021;64:1512–1521. doi: 10.1007/s00103-021-03291-3. - DOI - PMC - PubMed
    1. Naumann E, von den Driesch E, Schumann A, et al. Anstieg depressiver Symptome bei Jugendlichen und jungen Erwachsenen während des ersten Lockdowns in Deutschland. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz. 2021;64:1533–1540. doi: 10.1007/s00103-021-03451-5. - DOI - PMC - PubMed