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. 2022 Sep;81(7):596-604.
doi: 10.1007/s00393-022-01209-1. Epub 2022 May 9.

[Therapeutic effects of complex multimodal rheumatologic treatment in the Rheumatology Center, Rhineland-Palatinate]

[Article in German]
Affiliations

[Therapeutic effects of complex multimodal rheumatologic treatment in the Rheumatology Center, Rhineland-Palatinate]

[Article in German]
K Triantafyllias et al. Z Rheumatol. 2022 Sep.

Abstract

Introduction: The concept of complex multimodal rheumatologic treatment (CMRT) has been established for several years in German rheumatologic departments and aims at a multifaceted therapeutic approach to patients with rheumatic diseases. Objective of this study was to examine the therapeutic effect of CMRT in patients with rheumatoid arthritis (RA), ankylosing spondylitis (AS) and psoriatic arthritis (PsA) in an acute rheumatology center.

Methods: The treatment success of CMRT was evaluated by epidemiologic data, patient questionnaires on visual analog scales (VAS) regarding morning stiffness, pain and disease activity (DA), as well as clinical scores (Disease Activity Score 28 [DAS28], Bath Ankylosing Spondylitis Disease Activity Index [BASDAI], Bath Ankylosing Spondylitis Functional Index [BASFI]), laboratory inflammation markers (CRP, erythrocyte sedimentation rate) and medication in three visits: visit 1 = begin of CMRT; visit 2 = end of CMRT; visit 3 = 3 months after CMRT.

Results: In this study 162 patients from the Rheumatology Center, Rhineland-Palatinate, Germany (96 (59.3%) RA, 30 (18.8%) AS, 36 (22.2%) PsA) were recruited. Statistical examinations revealed a significant improvement of VAS(DA) (visit 2 versus visit 1: RA: p = 0.02, AS: p < 0.001, PsA: p < 0.001), morning stiffness (RA: p < 0.001, AS: p = 0.03, PsA: p < 0.001) and patient reported pain (all; p < 0.001) in the context of CMRT. In the RA and AS subgroups improvements of DAS28 and BASDAI could also be observed (visit 2 versus visit 1: both; p < 0.001). Moreover, significant improvement of patient reported outcomes could be observed 3 months after CMRT regarding VAS(DA) (RA: p = 0.02 und AS: p = 0.03, morning stiffness (PsA: p = 0.02) and patient reported pain (RA: p = 0.01)). Interestingly, subgroup analyses showed that the therapeutic benefit was independent of the concomitant pharmacotherapy.

Conclusion: The results of this study suggest a therapeutic benefit for patients being treated by CMRT and highlight the high value of this therapeutic concept in patients with systemic-inflammatory rheumatic diseases.

Zusammenfassung: EINLEITUNG: Das Konzept der multimodalen rheumatologischen Komplexbehandlung (MRK) ist seit Jahren in deutschen rheumatologischen Kliniken und Abteilungen etabliert und versucht durch eine ganzheitliche Herangehensweise der Komplexität rheumatologischer Krankheitsbilder gerecht zu werden. Ziel dieser Studie war die Untersuchung des Effekts der MRK auf Patienten mit rheumatoider Arthritis (RA), Spondylitis ankylosans (SpA) und Psoriasisarthritis (PsA).

Methoden: Der Therapieerfolg der MRK wurde anhand von epidemiologischen Daten, Fragebögen in Form von visuellen Analogskalen (VAS) zur Frage nach Morgensteifigkeit, Schmerzempfinden (S) und subjektiver Krankheitsaktivität (KA), klinischen Scores (Disease Activity Score 28 [DAS28], Bath Ankylosing Spondylitis Disease Activity Index [BASDAI], Bath Ankylosing Spondylitis Functional Index [BASFI]), laborchemischen Entzündungsmarkern (C-Reactive Protein [CRP]/Blutsenkungsgeschwindigkeit [BSG]) und Pharmakotherapie zu 3 Zeitpunkten (Visite 1: Beginn MRK, Visite 2: Ende MRK und Visite 3: 3 Monate nach Visite 2) ausgewertet.

Ergebnisse: Eingeschlossen wurden 162 Patienten (96 [59,3 %] RA, 30 [18,5 %] SpA, 36 [22,2 %] PsA) aus dem Rheumazentrum Rheinland-Pfalz. Die MRK führte in allen Kollektiven zu einer signifikanten Verbesserung der VAS(KA) (Visite 2 vs. Visite 1: RA: p = 0,02, SpA: p < 0,001, PsA: p < 0,001). Ferner verbesserten sich auch die Morgensteifigkeit (RA: p < 0,001, SpA: p = 0,03, PsA: p < 0,001) und das Schmerzempfinden (alles; p < 0,001). Im RA- und SpA-Kollektiv konnten jeweils Besserungen des DAS28 und des BASDAI (Visite 2 vs. Visite 1: beides; p < 0,001) beobachtet werden. Zur Visite 3 finden sich auch 3 Monate nach Therapieende noch anhaltende signifikante Verbesserungen zur VAS(KA) bei RA (p = 0,02) und SpA (p = 0,03), zur Morgensteifigkeit bei PsA (p = 0,02) und zu Schmerzempfinden bei RA (p = 0,01). Interessanterweise zeigten Subgruppenanalysen einen guten therapeutischen Effekt unabhängig von der begleitenden medikamentösen Therapie.

Schlussfolgerung: Diese Ergebnisse sprechen für einen nachweislichen Benefit der Patienten an der MRK und heben die hohe Wertigkeit dieses therapeutischen Konzepts in der Behandlung von Patienten mit systemisch-entzündlichen rheumatischen Erkrankungen hervor.

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