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Randomized Controlled Trial
. 2024 May;174(7-8):133-139.
doi: 10.1007/s10354-022-00937-y. Epub 2022 May 30.

Preoperative anxiety after face-to-face patient assessment versus preanaesthesia telemedicine (PANTEM) in adults: a randomised clinical trial

Affiliations
Randomized Controlled Trial

Preoperative anxiety after face-to-face patient assessment versus preanaesthesia telemedicine (PANTEM) in adults: a randomised clinical trial

Georg Gibas et al. Wien Med Wochenschr. 2024 May.

Abstract

Preanaesthesia consultation is performed to assess and optimise patient-specific risk factors before surgery, to inform patients about anaesthesia techniques and to obtain consent. Aside from face-to-face visits, telephone consultation is increasingly being used clinically. Concentration on the content and avoidance of confounding factors could lead to improved patient preparation. We hypothesised that patients receiving a telemedical intervention have less anxiety. Patients scheduled for elective surgery were randomised into two groups according to the consultation performed face-to-face (FTF) or via telephone (TEL). Before consultation (< 48 h) and 1-2 h prior to surgery, both groups had to fill in the State-Trait Anxiety Inventory (STAI). A total of 271 patients were randomised and 130 were analysed. There were no significant intergroup differences in mean state anxiety (STAI-S) before and after the intervention. Patients' positive feedback on telemedical consultation urges future studies on its effect on satisfaction and quality of life.

Die präanästhesiologische Aufklärung dient der Einschätzung und Optimierung patientenspezifischer Risikofaktoren vor der Operation, der Aufklärung der Patienten über Anästhesieverfahren und der Einholung der Einwilligung. Neben dem persönlichen Gespräch in der Klinik wird zunehmend die telefonische Aufklärung eingesetzt. Die Konzentration auf den Inhalt und die Vermeidung von Störfaktoren könnten zu einer verbesserten Patientenvorbereitung führen. Die Hypothese lautet: Telemedizinisch vorbereitete Patienten haben weniger Angst. Die Randomisierung erfolgte für Patienten, bei denen eine elektive Operation vorgesehen war, in 2 Gruppen: persönliche (FTF) oder telefonische (TEL) Konsultation. Vor der Konsultation (< 48 h) und 1–2 h vor der Operation mussten beide Gruppen das State-Trait Anxiety Inventory (STAI, Fragebogen zu Angst vor einem Ereignis/Zustandsangst und Angst als Persönlichkeitsmerkmal) ausfüllen. Es wurden 271 Patienten randomisiert und 130 analysiert. Zwischen den Gruppen gab es keine signifikanten Unterschiede hinsichtlich der mittleren Zustandsangst (STAI-S) vor und nach der Intervention. Das positive Feedback der Patienten zur telemedizinischen Aufklärung drängt auf zukünftige Studien im Hinblick auf Auswirkungen auf Zufriedenheit und Lebensqualität.

Keywords: Health service management; Patient-centred care; Preoperative period; Psychology; Teleconsultation.

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