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. 2022 Jun;147(3):244-248.
doi: 10.1055/a-1798-0646. Epub 2022 Jun 15.

[Incidental Finding of Appendiceal Neuroendocrine Tumour]

[Article in German]
Affiliations

[Incidental Finding of Appendiceal Neuroendocrine Tumour]

[Article in German]
Michael Thomas et al. Zentralbl Chir. 2022 Jun.

Abstract

With an incidence of 80%, neuroendocrine neoplasia (NEN) is the most common neoplasia of the appendix. In most cases, these tumours are diagnosed as an incidental finding after appendectomy with suspected appendicitis. They are usually highly differentiated neuroendocrine tumours. Due to their frequent location on the apex of the appendix, the NENs of the appendix are usually not the cause of the symptoms typical for appendicitis.Most patients (80-90%) receive adequate oncological treatment by laparoscopic or open appendectomy that has already been performed. However, if there are risk factors such as tumour size > 2 cm, location close to the base, angioinvasion, perforation or infiltration of neighbouring organs, proliferation index of > 2% or infiltration of the mesoappendix by more than 3 mm in the final histopathological finding, subsequent resection as an oncological right sided hemicolectomy is recommended .Due to their mostly early tumour stage at diagnosis without proven lymph node metastasis, patients with NEN of the appendix have an excellent 5-year survival rate of 70-85% across all tumour stages.

Neuroendokrine Neoplasien (NEN) der Appendix stellen mit 80% die häufigste Neoplasie dieser Lokalisation dar. In den meisten Fällen werden diese Tumoren als Zufallsbefund nach stattgehabter Appendektomie bei V. a. Appendizitis diagnostiziert. Hierbei handelt es sich meist um hoch differenzierte neuroendokrine Tumoren. Aufgrund ihrer häufigen Lage im Bereich der Appendixspitze sind die NEN der Appendix meist nicht ursächlich für die Appendizitis-typischen Beschwerden.Die meisten Patienten (80–90%) sind durch die bereits durchgeführte Appendektomie ausreichend onkologisch therapiert. Sollten sich jedoch Risikofaktoren wie eine Tumorgröße > 2 cm, basisnahe Lage, Angioinvasion, Perforation oder Infiltration von Nachbarorganen, Proliferationsindex von > 2% oder eine Infiltration des Mesoappendix von mehr als 3 mm im endgültigen histopathologischen Befund ergeben, so wird eine Nachresektion als onkologische Hemikolektomie rechts empfohlen.Aufgrund des meist frühen Tumorstadiums bei Diagnosestellung ohne nachgewiesene Lymphknotenmetastasierung weisen Patienten mit einer NEN der Appendix exzellente 5-Jahres-Überlebensraten über alle Tumorstadien hinweg von 70–85% auf.

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Conflict of interest statement

Die Autorinnen/Autoren geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Supplementary concepts