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Review
. 2022 Aug;63(8):819-829.
doi: 10.1007/s00108-022-01371-3. Epub 2022 Jul 7.

[Pulmonary manifestations in long COVID]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Pulmonary manifestations in long COVID]

[Article in German]
Natascha Sommer et al. Inn Med (Heidelb). 2022 Aug.

Abstract

Background: Pulmonary manifestations are very common sequelae after severe acute respiratory syndrome coronavirus type 2 (SARS-CoV-2) infections, which are summarized under the term long COVID (coronavirus disease) syndrome.

Aim/methods: This article summarizes the current literature on pulmonary manifestations with a focus on expert opinions and recommendations.

Results: After chronic fatigue, dyspnea is the most common symptom in patients with long COVID syndrome. Pathological findings are mainly found after a severe acute course of COVID-19 and include radiological changes with characteristics of interstitial lung diseases, restrictive ventilation patterns and limitations in diffusion capacity as the most common pathological finding. Although both symptoms and pathological pulmonary alterations improve over time, some patients may still suffer from abnormalities months after the acute infection. The relevance of the pathological findings, as well as the involvement of functional respiratory limitations, cardiopulmonary deconditioning, non-somatic causes and pre-existing lung diseases, is currently unclear. The advanced diagnostic assessment thus focusses on high-risk patients and includes, in addition to imaging and pulmonary function tests, a cardiopulmonary exercise test and, if the findings are unclear, an echocardiography to diagnose a pulmonary vascular component. The therapeutic options currently include treatment of the underlying causes of the symptoms (e.g. interstitial lung diseases, cough) according to the respective guidelines and rehabilitation measures.

Discussion: The current knowledge about pulmonary manifestations in long COVID patients is constantly being expanded, but due to limited availability of clinical trials, there are still no evidence-based guidelines for the diagnosis and therapy of pulmonary manifestations in long COVID syndrome.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Pulmonale Manifestationen sind sehr häufige Folgeerscheinungen nach einer Severe-acute-respiratory-syndrome-coronavirus-type-2(SARS-CoV-2)-Infektion, die unter dem Begriff Long-COVID-Syndrom (COVID „coronavirus disease“) zusammengefasst werden.

Ziel und methoden: Zusammenfassung der aktuellen Literatur zu den pulmonalen Manifestationen mit einem Fokus auf Expertenempfehlungen.

Ergebnisse: Dyspnoe ist nach der chronischen Fatigue das häufigste Symptom bei Patienten mit Long-COVID-Syndrom. Auffällige Befunde finden sich vor allem nach schwerem akutem COVID-19-Verlauf und beinhalten radiologische Veränderungen im Sinne interstitieller Lungenerkrankungen, restriktive lungenfunktionelle Befunde und Einschränkungen der Diffusionskapazität als häufigsten pathologischen Befund. Obwohl sich sowohl Beschwerden als auch pathologische pulmonale Befunde im Verlauf bessern, können einige Patienten noch Monate nach der akuten Infektion unter Auffälligkeiten leiden. Dabei ist die Relevanz der pathologischen Befunde sowie eine Beteiligung funktioneller respiratorischer Einschränkungen, einer kardiopulmonalen Dekonditionierung, nichtsomatischer Ursachen und vorbestehender Erkrankungen aktuell unklar. Die diagnostische Abklärung fokussiert entsprechend auf Risikopatienten und schließt neben einer bildgebenden und lungenfunktionellen Abklärung eine Belastungsuntersuchung und bei unklaren Befunden eine Echokardiographie zur Diagnose einer pulmonalvaskulären Komponente ein. Die therapeutischen Möglichkeiten beinhalten aktuell die leitliniengerechte Therapie von Ursachen der Beschwerden (beispielsweise interstitielle Lungenerkrankungen, Husten) und Rehabilitationsmaßnahmen.

Schlussfolgerung: Das aktuelle Wissen zum Krankheitsbild wird ständig erweitert, allerdings existieren aufgrund mangelnder Studienlage noch keine evidenzbasierten Leitlinien zur Diagnostik und Therapie pulmonaler Manifestationen beim Long-COVID-Syndrom.

Keywords: Cough; Dyspnea; Long COVID/physiopathology; Lung diseases, interstitial; Severe acute respiratory syndrome coronavirus type 2 (SARS-CoV-2).

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