Skip to main page content
U.S. flag

An official website of the United States government

Dot gov

The .gov means it’s official.
Federal government websites often end in .gov or .mil. Before sharing sensitive information, make sure you’re on a federal government site.

Https

The site is secure.
The https:// ensures that you are connecting to the official website and that any information you provide is encrypted and transmitted securely.

Access keys NCBI Homepage MyNCBI Homepage Main Content Main Navigation
Review
. 2022 Aug;119(8):789-797.
doi: 10.1007/s00347-022-01678-4. Epub 2022 Jun 28.

[Macular folds after surgical repair of retinal detachment]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Macular folds after surgical repair of retinal detachment]

[Article in German]
Christos Haritoglou et al. Ophthalmologie. 2022 Aug.

Abstract

The incidence of retinal folds following surgical repair of retinal detachment is underestimated. The extent of retinal folds is variable and can include the complete retina with all layers and an apposition of the photoreceptor outer segments or only partially affect the outer or inner retinal layers. While complete folds can be relatively easily detected by clinical examination, discrete partial folds are sometimes difficult to assess biomicroscopically. In these cases, high-resolution optical coherence tomography (OCT) plays an important role as a tool for differential diagnosis. If macular translocation occurs during the formation of folds, mostly in associated with inferior retinal folds, patients often complain of binocular double vision. A significant reduction of visual acuity and metamorphopsia occur in cases where the folding involves the fovea. In general, retinal folds tend to resolve spontaneously over a prolonged period of follow-up of several months; however, in cases of foveal involvement and corresponding symptoms, a surgical revision can be indicated, although the surgical procedure is not standardized.

Netzhautfalten nach chirurgischer Versorgung einer Netzhautablösung treten häufiger auf als erwartet. Das Ausmaß der Falten ist sehr variabel und kann die gesamte Netzhaut mit allen Schichten und einer Apposition der Photorezeptoraußensegmente oder nur partiell die äußere oder innere Netzhaut betreffen. Während komplette Falten relativ einfach im Rahmen einer klinischen Untersuchung detektiert werden können, sind diskrete, partielle Falten biomikroskopisch teils schwer zu beurteilen. Hier besitzt die hochauflösende optische Kohärenztomographie (OCT) zur differenzialdiagnostischen Beurteilung einen besonderen Stellenwert. Kommt es im Rahmen der Faltenbildung zu einer Translokation der Makula, meist verbunden mit einer Faltenbildung inferior, treten oft binokulare Doppelbilder auf. Eine deutliche Visuseinschränkung und Metamorphopsien bestehen in Fällen, in denen die Faltenbildung die Fovea mit einbezieht. Grundsätzlich zeigen Netzhautfalten über einen Beobachtungszeitraum von mehreren Monaten einen positiven Spontanverlauf. In Fällen mit fovealer Beteiligung und entsprechender Symptomatik kann eine chirurgische Revisionsoperation erwogen werden. Das chirurgische Vorgehen ist hierbei nicht standardisiert.

Keywords: Double vision; Gas tamponade; Optical coherence tomography; Retinal fold; Visual impairment.

PubMed Disclaimer

Similar articles

Cited by

References

Literatur

    1. Van Meurs JG, Humalda D, Mertens DA, Peperkamp E (1991) Retinal folds through the macula. Doc Ophtalmol 78(3–4):335–340 - DOI
    1. Isaico R, Malvitte L, Bron AM, Creuzot-Garcher C (2013) Macular folds after retinal detachment surgery: the possible impact of outpatient surgery. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 251(1):383–384 - DOI
    1. Dell’Omo R, Mura M, Lesnik Oberstein SY, Bijl H, Tan HS (2012) Early simultaneous fundus autofluorescence and optical coherence tomography features after pars plana vitrectomy for primary rhegmatogenous retinal detachment. Retina 32(4):719–728 - DOI
    1. Pavan PR (1984) Retinal fold in macula following intraocular gas. An avoidable complication of retinal detachment surgery. Arch Ophthalmol 102(1):83–84 - DOI
    1. Goldbaum MH, Smithline M, Poole TA, Lincoff HA (1975) Geometric analysis of radial buckling. Am J Ophthalmol 79(6):958–965 - DOI

MeSH terms

LinkOut - more resources