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. 2022 Sep;125(9):731-740.
doi: 10.1007/s00113-022-01221-9. Epub 2022 Aug 9.

[Treatment of subscapularis tendon lesions]

[Article in German]
Affiliations

[Treatment of subscapularis tendon lesions]

[Article in German]
David Endell et al. Unfallchirurgie (Heidelb). 2022 Sep.

Abstract

The further development of minimally invasive techniques in recent years, enables adequate intraoperative visualization, mobilization and stable reconstruction even of larger subscapularis tears resulting in good to excellent clinical and structural results. Chronic tears of the subscapularis tendon with high grade muscle atrophy and advanced fatty infiltration can be treated with a muscle tendon transfer (e.g. pectoralis major or latissimus dorsi transfer). If pseudoparalysis and/or signs of anterosuperior decentration of the humeral head or defect arthropathy are present, in most cases a reverse shoulder arthroplasty represents the only surgical option.

Die Weiterentwicklung der minimal-invasiven Verfahren in den letzten Jahren ermöglicht auch bei größeren Rupturen eine adäquate intraoperative Visualisierung, Mobilisation und stabile Rekonstruktion mit guten bis exzellenten klinischen bzw. strukturellen Ergebnissen. Chronische Subskapularissehnenrupturen mit hochgradiger Muskelatrophie und fortgeschrittener fettiger Infiltration können mit einem Muskelsehnentransfer (z. B. Pectoralis-major- oder Latissimus-dorsi-Transfer) behandelt werden. Bei Pseudoparalyse und/oder bereits begonnener anterosuperiorer Dezentrierung des Humeruskopfes bzw. Defektarthropathie kommt operativ meist nur die inverse endoprothetische Versorgung infrage.

Keywords: Arthroscopy; Biceps tendon; Operative surgical procedure; Rotator cuff; Shoulder joint.

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References

Literatur

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