Skip to main page content
U.S. flag

An official website of the United States government

Dot gov

The .gov means it’s official.
Federal government websites often end in .gov or .mil. Before sharing sensitive information, make sure you’re on a federal government site.

Https

The site is secure.
The https:// ensures that you are connecting to the official website and that any information you provide is encrypted and transmitted securely.

Access keys NCBI Homepage MyNCBI Homepage Main Content Main Navigation
. 2022 Jul 15;82(8):842-851.
doi: 10.1055/a-1857-6414. eCollection 2022 Aug.

Limited Effects of SARS-CoV-2 Pandemic-related Lockdowns and Reduced Population Mobility on Preterm Birth Rates: A Secondary Analysis of Bavarian Obstetric Quality Parameters from 2010 to 2020

Affiliations

Limited Effects of SARS-CoV-2 Pandemic-related Lockdowns and Reduced Population Mobility on Preterm Birth Rates: A Secondary Analysis of Bavarian Obstetric Quality Parameters from 2010 to 2020

Florian Matthias Stumpfe et al. Geburtshilfe Frauenheilkd. .

Abstract

Introduction International studies on preterm birth rates during COVID-19 lockdowns report different results. This study examines preterm birth rates during lockdown periods and the impact of the mobility changes of the population in Bavaria, Germany. Material and Methods This is a secondary analysis of centrally collected data on preterm births in Bavaria from 2010 to 2020. Preterm births (< 37 weeks) in singleton and twin pregnancies during two lockdowns were compared with corresponding periods in 2010 - 2019. Fisher's exact test was used to compare raw prevalence between groups. Potential effects of two fixed lockdown periods and of variable changes in population mobility on preterm birth rates in 2020 were examined using additive logistic regression models, adjusting for long-term and seasonal trends. Results Unadjusted preterm birth rates in 2020 were significantly lower for singleton pregnancies during the two lockdown periods (Lockdown 1: 5.71% vs. 6.41%; OR 0.88; p < 0.001; Lockdown 2: 5.71% vs. 6.60%; OR = 0.86; p < 0.001). However, these effects could not be confirmed after adjusting for long-term trends (Lockdown 1: adj. OR = 0.99; p = 0.73; Lockdown 2: adj. OR = 0.96; p = 0.24). For twin pregnancies, differences during lockdown were less marked (Lockdown 1: 52.99% vs. 56.26%; OR = 0.88; p = 0.15; Lockdown 2: 58.06% vs. 58.91%; OR = 0.97; p = 0.70). Reduced population mobility had no significant impact on preterm birth rates in singleton pregnancies (p = 0.14) but did have an impact on twin pregnancies (p = 0.02). Conclusions Reduced preterm birth rates during both lockdown periods in 2020 were observed for singleton and twin pregnancies. However, these effects are reduced when adjusting for long-term and seasonal trends. Reduced population mobility was associated with lower preterm birth rates in twin pregnancies.

Einleitung Internationale Studien zu Frühgeburtenraten während den COVID-19-Lockdowns kommen zu unterschiedlichen Ergebnissen. Diese Studie untersucht die Frühgeburtenraten während den Lockdowns sowie die Auswirkungen von Änderungen der Bevölkerungsmobilität in Bayern auf die Frühgeburtenraten. Material und Methoden Es handelt sich um eine Sekundäranalyse von zentral erhobenen Daten zu Frühgeburten in Bayern zwischen 2010 und 2020. Die Frühgeburten (< 37. Schwangerschaftswoche) bei Einlings- und Zwillingsschwangerschaften, die in der Zeit der beiden Lockdowns auftraten, wurden den Frühgeburten in den Vergleichszeiträume der Jahre 2010 – 2019 gegenübergestellt. Die Rohprävalenzen der Gruppen wurden mit dem exakten Test nach Fisher verglichen. Additive logistische Regressionsmodelle wurden eingesetzt, um die potenziellen Auswirkungen von 2 Lockdowns sowie von Änderungen der Bevölkerungsmobilität auf die Frühgeburtenraten im Jahre 2020 zu untersuchen. Die Effekte wurden dann zusätzlich auf langfristige und saisonbedingte Trends adjustiert. Ergebnisse Die unbereinigten Frühgeburtenraten von Einlingsschwangerschaften während den 2 Lockdowns im Jahre 2020 waren signifikant niedriger (Lockdown 1: 5,71% vs. 6,41%; OR 0,88; p < 0,001; Lockdown 2: 5,71% vs. 6,60%; OR = 0,86; p < 0,001). Nachdem die Effekte auf langfristige und saisonbedingte Trends adjustiert worden waren, konnten die Auswirkungen aber nicht bestätigt werden (Lockdown 1: ber. OR = 0,99; p = 0,73; Lockdown 2: ber. OR = 0,96; p = 0,24). Die Unterschiede während der Lockdownzeiträume waren bei Zwillingsschwangerschaften weniger ausgeprägt (Lockdown 1: 52,99% vs. 56,26%; OR = 0,88; p = 0,15; Lockdown 2: 58,06% vs. 58,91%; OR = 0,97; p = 0,70). Eine geringere Bevölkerungsmobilität hatte keine signifikanten Auswirkungen auf die Frühgeburtenraten bei Einlingsschwangerschaften (p = 0,14), dafür aber auf die Frühgeburtenraten bei Zwillingsschwangerschaften (p = 0,02). Schlussfolgerungen Es wurden niedrigere Frühgeburtenraten bei Einlings- und Zwillingsschwangerschaften während den beiden Lockdowns im Jahre 2020 beobachtet. Diese Effekte wurden teilweise gemindert, wenn sie auf langfristige und saisonale Trends adjustiert wurden. Die geringere Bevölkerungsmobilität war mit einer niedrigeren Frühgeburtenrate bei Zwillingsschwangerschaften assoziiert.

Keywords: COVID-19; SARS-CoV-2; lockdown measures; preterm birth; preterm delivery.

PubMed Disclaimer

Conflict of interest statement

Conflict of Interest The authors declare that they have no conflict of interest.

Figures

Fig. 1
Fig. 1
Daily reported counts of SARS-CoV-2 infections in Bavaria from January 2020 to January 2021 (data from: 10 ).
Fig. 2
Fig. 2
Infection control measures from March – May and November – December 2020 in Bavaria. Red: tightened measures; green: lightened measures.
Fig. 3
Fig. 3
Preterm birth rates and possible impacts. a  Trend of the Bavarian preterm birth rate between 2010 and 2020. b  Impact of seasons on the risk of preterm birth. c  Impact of weekdays on the risk of preterm birth.
Fig. 4
Fig. 4
Preterm birth rates in singleton pregnancies per 1000 births from 2010 to 2019 vs. 2020.
Fig. 5
Fig. 5
Mobility changes in 2020 compared to 2019 in Bavaria.

Similar articles

Cited by

References

    1. Stumpfe F M, Titzmann A, Schneider M O. SARS-CoV-2 Infection in Pregnancy – a Review of the Current Literature and Possible Impact on Maternal and Neonatal Outcome. Geburtshilfe Frauenheilkd. 2020;80:380–390. doi: 10.1055/a-1134-5951. - DOI - PMC - PubMed
    1. Hein A, Kehl S, Haberle L. Prevalence of SARS-CoV-2 in Pregnant Women Assessed by RT-PCR in Franconia, Germany: First Results of the SCENARIO Study (SARS-CoV-2 prEvalence in pregNAncy and at biRth In FrancOnia) Geburtshilfe Frauenheilkd. 2022;82:226–234. doi: 10.1055/a-1727-9672. - DOI - PMC - PubMed
    1. De Curtis M, Villani L, Polo A. Increase of stillbirth and decrease of late preterm infants during the COVID-19 pandemic lockdown. Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed. 2020 doi: 10.1136/archdischild-2020-320682. - DOI - PMC - PubMed
    1. Kc A, Gurung R, Kinney M V. Effect of the COVID-19 pandemic response on intrapartum care, stillbirth, and neonatal mortality outcomes in Nepal: a prospective observational study. Lancet Glob Health. 2020;8:e1273–e1281. doi: 10.1016/S2214-109X(20)30345-4. - DOI - PMC - PubMed
    1. Khalil A, von Dadelszen P, Draycott T. Change in the Incidence of Stillbirth and Preterm Delivery During the COVID-19 Pandemic. JAMA. 2020 doi: 10.1001/jama.2020.12746. - DOI - PMC - PubMed