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Review
. 2022 Sep;51(9):708-718.
doi: 10.1007/s00132-022-04285-y. Epub 2022 Aug 23.

[Future implications of navigation in total knee arthroplasty]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Future implications of navigation in total knee arthroplasty]

[Article in German]
Holger Bäthis et al. Orthopadie (Heidelb). 2022 Sep.

Abstract

Background: After more than two decades of experience with computer-assisted knee arthroplasty, extensive experience and study data are available, allowing a profound evaluation. Undoubtedly, computer-assisted knee arthroplasty has been proven to achieve excellent results for implant positioning and long-leg axis reconstruction. Thus, computer-assisted knee arthroplasty represents the current gold standard to avoid unintended malpositioning of total knee components for neutrally aligned implants and individualized implant alignment (kinematic alignment, adjusted mechanical alignment, and others). Previous studies could not show significant differences in functional outcomes and patient satisfaction. However, recent meta-analyses showed relevant advantages of computer-assisted knee arthroplasty. These results could be based on further developments in software-assisted soft tissue balancing and more sensitive evaluation methods of follow-up examinations.

Long-term outcome: Further, international registries show advantages of computer-assisted knee arthroplasty regarding long-term outcomes. In particular, the Australian arthroplasty registry describes a significantly lower revision rate due to aseptic loosening/osteolysis in the computer-assisted knee arthroplasty group, analyzing a period of up to 17 years. These positive effects can already be proven six months following surgery.

Future prospects: However, despite demonstrated benefits, computer-assisted knee arthroplasty has not yet become established in daily routine, and wide regional variations in its use are observed. Newer developments such as robotic-assisted knee arthroplasty, primarily based on navigation techniques, are currently being heavily promoted. However, this new technology must justify its enormous additional costs and prove its advantages compared to computer-assisted knee arthroplasty. In the backdrop of the development of computer-assisted knee arthroplasty, this might be a difficult task.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Nach mehr als zwei Jahrzehnten Erfahrung mit der computerassistierten Navigation in der Knieendoprothetik liegen für diese Technik weitreichende Erfahrungen und Studiendaten vor, die eine umfassende Bewertung ermöglichen. Zweifelsfrei ist für die navigationsgestützte Technik eine sehr hohe Präzision für die Implantatpositionierung und Achsrekonstruktion bewiesen. Damit stellt diese Technik den derzeitigen Goldstandard sowohl für eine neutrale Implantatausrichtung als auch für jegliche individualisierte Ausrichtung („kinematic alignment“, „adjusted mechanical alignment“ und weitere) dar, um sicher unbeabsichtigte Ausreißer der Implantatlage zu vermeiden. Für das funktionelle Ergebnis und die Patientenzufriedenheit konnten frühere Studien keine wesentlichen Unterschiede aufzeigen. Die Metaanalysen der letzten 10 Jahre zeigen jedoch relevante Vorteile der Navigation, was sowohl auf Weiterentwicklungen der softwareunterstützen Weichteilbalancierung als auch feineren Bewertungsmethoden der Nachuntersuchungen basieren könnte.

Langzeitergebnisse: Auch für die Bewertung des Langzeitergebnisses zeigen internationale Register Vorteile der Navigation. Insbesondere im Australischen Register wird eindrücklich eine deutlich niedrigere Rate an Revisionen aufgrund von aseptischen Lockerungen/Osteolysen für die Gruppe der navigierten Operationen über einen Zeitraum von bis zu 17 Jahren beschrieben. Vorteile der Navigation wurden bereits ab dem 6. Monat nach Operation ermittelt. Trotz der nachgewiesenen Vorteile konnte sich die Technik bisher nicht in der täglichen Routine durchsetzen und zeigt regional große Unterschiede der Verbreitung.

Ausblick: Neuere Entwicklungen, wie die Robotik, die zum großen Teil auf der Technik der Navigation basieren, werden aktuell mit großem Engagement angeboten. Aber auch diese neue Technik muss im Spannungsfeld zwischen Kosten und Nutzen ihre enormen Zusatzkosten rechtfertigen und vermeintliche Vorteile im Vergleich zur Navigation erst beweisen. Dieses erscheint zurückblickend auf die Entwicklung der Navigation ein schwieriger Weg.

Keywords: Computer-assisted surgery; Image-guided surgery; Implant alignment; Robotic; Total knee replacement.

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References

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