[MINOCA-myocardial infarction with nonobstructive coronary arteries]
- PMID: 36227368
- DOI: 10.1007/s00117-022-01079-3
[MINOCA-myocardial infarction with nonobstructive coronary arteries]
Abstract
Background: Myocardial infarction with nonobstructive coronary arteries (MINOCA) accounts for 5-10% of all presentations of acute myocardial infarction.
Objectives: To outline the role of cardiovascular magnetic resonance (CMR) in patients with suspected MINOCA.
Materials and methods: Current guidelines for the use of CMR in suspected MINOCA are summarized. Clinical cases with typical CMR findings are presented.
Results: In 2019, the American Heart Association published a revised definition of the term MINOCA, which was recently adopted in the European Society of Cardiology 2020 guidelines on acute coronary syndromes without persistent ST-segment elevation (NSTE-ACS). The guidelines indicate that a CMR is recommended (class 1B) in all MINOCA cases with no obvious cause.
Conclusion: The major strength of CMR imaging is to differentiate nonischemic from ischemic etiologies of myocardial injury. This makes CMR the most important noninvasive diagnostic tool for the differential diagnosis of patients with suspected MINOCA.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Der Myokardinfarkt mit nichtobstruktiven Koronararterien (MINOCA) betrifft ca. 5–10 % aller akuten Myokardinfarkte.
Ziel der arbeit: Der vorliegende Artikel erläutert die Rolle der kardialen Magnetresonanztomographie (MRT) bei der Abklärung der Arbeitsdiagnose MINOCA.
Material und methoden: Aktuelle Leitlinienempfehlungen zum Einsatz der kardialen MRT bei Verdacht auf MINOCA werden zusammengefasst. Klinische Fallbeispiele mit typischen Befunden in der kardialen MRT werden präsentiert.
Ergebnisse: Im Jahr 2019 wurde von der American Heart Association eine überarbeitete Definition für den Begriff MINOCA vorgestellt, welche zuletzt auch von der Leitlinie zum akuten Koronarsyndrom ohne persistierende ST-Strecken-Hebungen (NSTE-ACS) der Europäischen Gesellschaft für Kardiologie übernommen wurde. Die Leitlinie empfiehlt die Durchführung einer kardialen MRT bei allen MINOCA-Fällen ohne offensichtliche Ursache (Klasse-1B-Indikation).
Diskussion: Die kardiale MRT erlaubt mit hoher Zuverlässigkeit eine Differenzierung zwischen ischämischen und nichtischämischen Myokardschädigungen und ist heutzutage zentraler Bestandteil in der Aufarbeitung der Arbeitsdiagnose MINOCA.
Keywords: Cardiac magnetic resonance imaging; Differential diagnosis; Guidelines; Heart diseases; Takotsubo cardiomyopathy.
© 2022. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
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