[Considerations for the Performance and Quality Assurance of Outpatient Surgery in Otorhinolaryngology, Head and Neck Surgery in Germany]
- PMID: 36257337
- DOI: 10.1055/a-1946-1458
[Considerations for the Performance and Quality Assurance of Outpatient Surgery in Otorhinolaryngology, Head and Neck Surgery in Germany]
Abstract
Background: German health policy has propagated an expansion of outpatient surgeries and procedures and initiated the discussion about this. Otorhinolaryngology, head and neck surgery offers opportunities to provide currently inpatient procedures on an outpatient basis.
Methods: The German Society of Otorhinolaryngology, Head and Neck Surgery, and the German Professional Association of Otorhinolaryngologists established working groups to assess and evaluate the ENT-specific aspects of shifting services to the outpatient setting. The working groups were given the task of developing and considering organizational, structural and personnel definitions of quality assurance.
Recommendation: Facts were determined in detail, which exclude an ambulatory operation in the ENT-specialty. This was based on both surgery-related and patient-related facts. Finally, operations were named which can be performed as outpatient operations.
Discussion: An evaluation was performed from the ENT specialist's perspective. A prerequisite for outpatient treatment is a reorganization of remuneration. The current DRG and EBM system do not provide a satisfactory framework for this, and the EBM does not allow for the economic provision of surgical interventions in otorhinolaryngology, head and neck surgery. The development of an appropriate financing model is as imperative for a successful implementation as the integration and financing of further training of ENT physicians.
Hintergrund: Die deutsche Gesundheitspolitik hat eine Ausweitung ambulanter Operationen und Verfahren propagiert und die Diskussion darüber eingeleitet. Die HNO-Heilkunde bietet Möglichkeiten, derzeit stationär durchgeführte Eingriffe ambulant zu erbringen.
Methoden: Die Deutsche Gesellschaft für HNO-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie und der Deutsche Berufsverband der HNO-Ärzte haben Arbeitsgruppen ins Leben gerufen, die die HNO-fachlichen Aspekte der Leistungsverlagerungen in den ambulanten Bereich beurteilen und bewerten sollen. Die Arbeitsgruppen bekamen den Auftrag dabei organisatorische, strukturelle und personelle Definitionen der Qualitätssicherung zu erarbeiten und zu berücksichtigen.
Empfehlung: Es wurden ausführlich Tatbestände bestimmt, die eine ambulante Operation im HNO-Fachgebiet ausschließen. Grundlage bildeten hierbei sowohl operationsbedingte als auch patientenbedingte Tatbestände. Schließlich wurden Operationen benannt, die als ambulante Operationen durchgeführt werden können.
Diskussion: Es erfolgte eine HNO-fachliche Bewertung. Voraussetzung für eine Ambulantisierung ist eine Neuordnung der Vergütung. Das bisherige DRG- und EBM-System bieten hierzu keinen befriedigenden Rahmen, der EBM ermöglicht keine wirtschaftliche Erbringung operativer Eingriffe im HNO-Bereich. Die Entwicklung eines adäquaten Finanzierungsmodells ist für einen Erfolg der Umsetzung genauso zwingend erforderlich wie die Integration und Finanzierung der HNO-ärztlichen Weiterbildung.
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Conflict of interest statement
Die Autorinnen/Autoren geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
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