Skip to main page content
U.S. flag

An official website of the United States government

Dot gov

The .gov means it’s official.
Federal government websites often end in .gov or .mil. Before sharing sensitive information, make sure you’re on a federal government site.

Https

The site is secure.
The https:// ensures that you are connecting to the official website and that any information you provide is encrypted and transmitted securely.

Access keys NCBI Homepage MyNCBI Homepage Main Content Main Navigation
Review
. 2022 Nov;71(11):858-864.
doi: 10.1007/s00101-022-01213-9. Epub 2022 Oct 25.

[Meralgia paraesthetica as complication of patient positioning : A not fully controllable risk]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Meralgia paraesthetica as complication of patient positioning : A not fully controllable risk]

[Article in German]
L Brandt et al. Anaesthesiologie. 2022 Nov.

Abstract

Meralgia paraesthetica (MP) is the consequence of an entrapment or stretch injury of the lateral femoral cutaneous nerve at the crossing region with the inguinal ligament where the nerve exits the pelvis. It results in temporary or permanent sensory loss, paraesthesia and pain in the anterolateral region of the thigh. Idiopathic forms are known for example as seat belt syndrome or jeans syndrome. An MP can also occur as a complication of surgical or intensive care patient positioning. In focus are the lithotomy position, prone position and beach chair position.We analyzed 21 complaints about MP occurring for the first time postoperatively, which had been submitted to the expert committee for medical treatment errors at the North Rhine Medical Association over the past 10 years. Among these, six cases could be identified as positioning damage after a lithotomy position. In three cases MP occurred after supine positioning but the etiology could not be clarified with certainty. In 12 cases MP was recognized as a direct surgical complication.The pathophysiology, incidence and course as well as legal implications of position-related MP are discussed. Pressure damage to the nerve at its intersection with the inguinal ligament is assumed to be the main pathomechanism. Although all the cases presented here occurred after lithotomy positioning, the complication also appears to occur with other types of positioning according to the literature data, the most common being prone positioning. This also explains the increasingly published case reports of MP after prone positioning in COVID-19 patients for respiratory treatment. Safe avoidance of the positioning-related complication does not appear to be possible due to the anatomical variability of the course of the nerve and the unclear pathomechanisms.

Als Meralgia paraesthetica (MP) bezeichnet man eine zu den neurologischen Engpasssyndromen zählende Schädigung des aus dem Plexus lumbalis entspringenden sensiblen N. cutaneus femoris lateralis. Symptome sind temporäre oder bleibende Parästhesien und Schmerzen an der Vorder- und Außenseite des Oberschenkels. Die MP kann idiopathisch auftreten, sich genuin als z. B. „seat belt syndrome“ oder „Jeans-Syndrom“ verwirklichen, sie kann aber auch Folge eines operativen Eingriffs oder einer chirurgischen bzw. intensivmedizinischen Lagerung sein. Im Fokus stehen hierbei in der Literatur die Steinschnitt-, die Bauch- und die „Beach-chair“-Lagerung.Analysiert wurden 21 Beschwerden über eine postoperativ erstmals aufgetretene MP, die bei der Gutachterkommission für ärztliche Behandlungsfehler bei der Ärztekammer Nordrhein im Verlauf der letzten 10 Jahre eingereicht wurden. Unter diesen konnten 6 Fälle als Lagerungsschaden nach Steinschnittlagerung identifiziert werden; in 3 Fällen trat eine MP nach Rückenlagerung auf; die Ätiologie konnte nicht sicher geklärt werden. In 12 Fällen wurde die MP als direkte Operationskomplikation erkannt.Pathophysiologie, Inzidenz und Verlauf sowie juristische Implikationen der lagerungsbedingten MP werden beschrieben. Als hauptsächlicher Pathomechanismus wird eine Druckschädigung des Nervs an seiner Kreuzungsstelle mit dem Leistenband diskutiert. Wenngleich alle hier vorgestellten Fälle nach der Steinschnittlagerung auftraten, scheint sich die Komplikation nach Literaturdaten auch bei anderen Lagerungsarten, am häufigsten möglicherweise bei Bauchlagerungen, zu verwirklichen. Dies erklärt auch die zunehmenden Fallberichte einer MP nach Bauchlagerung bei COVID-19-Patient*innen. Eine sichere Vermeidung der lagerungsbedingten Komplikation erscheint aufgrund der anatomischen Variabilität des Nervenverlaufs und der unklaren Pathomechanismen nicht möglich.

Keywords: Bernhardt-Roth syndrome; Lateral femoral cutaneous nerve; Lithotomy position; Nerve entrapment; Surgical patient positioning.

PubMed Disclaimer

References

    1. Al-Ajmi A, Rousseff RT, Khuraibet AJ. Iatrogenic femoral neuropathy: two cases and literature update. Clin Neuromuscul Dis. 2010;12:66–75. doi: 10.1097/CND.0b013e3181f3dbe7. - DOI - PubMed
    1. Antoniadis S. Kompressionssyndrome des Nervus cutaneus femoris lateralis. In: Assmus A, editor. Nervenkompressionssyndrome. 3. Berlin: Springer; 2015. pp. 171–176.
    1. Barrenechea LS, Nordin J, Sörbo A. Meralgia paresthetica after prolonged prone position at the intensive care unit among COVID-19 patients. A case report. Lakartidningen. 2021;118:20163. - PubMed
    1. Bellinghausen AL, LaBuzetta JN, Chu F, Novelli F, Rodelo AR, Owens RL. Lessons from an ICU recovery clinic: two cases of meralgia paresthetica after prone positioning to treat COVID-19-associated ARDS and modification of unit practices. Crit Care. 2020;24:580. doi: 10.1186/s13054-020-03289-4. - DOI - PMC - PubMed
    1. Berlit P, Stöhr M. Periphere Nervenläsionen an der unteren Extremität. In: Berlit P, editor. Klinische Neurologie. 4. Berlin: Springer; 2019. pp. 484–485.